Elgiganten og Bilka tabte flere millioner kroner på den priskrig, som de to kamphaner i en uge udkæmpede på Sony Playstation 2.
Prisen for spilkonsollen nåede til sidst ned på under 1000 kroner i Elgigantens butikker, mens Bilka lå en smule højere.
Under alle omstændigheder er det omkring 800 kroner under den pris, som kæderne betaler producenten Sony for konsollerne.
Da priskrigen for alvor kom i gang, strømmede kunderne til de to kæders butikker.
Det betød, at der røg ekstra mange PS2-konsoller over diskene, da prisen var ekstra lav.
Solgte mange tusinder
Elgiganten solgte i løbet af hele priskrigen omkring 4000 spilkonsoller.
Kæden garanterede desuden, at kunder, der indenfor 30 dage havde købt en konsol, kunne få den til kampagnens billigste pris.
Med et tab på omkring 800 kroner per konsol betyder det, at Elgiganten i alt har sendt mindst 3,2 millioner kroner med i halen på de Playstation 2-konsoller, som under priskrigen blev langet over kædens butiksdiske.
- Det er klart, at pengene er fosset ud af kassen, når man sender mange hundrede kroner med hver PS2. Det har været en meget dyr kampagne. Men gudsketak og lov sælger vores butikker jo også andre varer. Og så har det jo været skægt, siger Elgigantens administrerende direktør, Jesper Boysen, til Computerworld Online.
Stort tab til Bilka
Også Bilka med 12 varehuse i hele landet har set pengene vælte ud af kassen i halen på Playstation 2.
Bilkas produktchef Alan Jensen ønsker ikke at fortælle, hvor mange Playstation 2-konsoller kæden har solgt i løbet af kampagnen.
- Men det er et betydeligt antal. Vi har på få dage solgt flere, end vi plejer på flere måneder. Så det har selvsagt været en meget dyr kampagne, og med de priser, som vi hurtigt nåede ned i, får vi et ikke ubetydeligt tab ud af det, siger han.
Det var varehus-kæmpen Bilka, der torsdag i sidste uge satte krigen i gang med en pludselig prisnedsættelse af spilkonsollen.
Da Elgiganten meldte sig på banen, gik det løs, og de to kamphaner skiftedes hele ugen til at sætte prisen gradvist ned - og det var ikke til Bilkas udelte glæde, da prisen for alvor begyndte at gøre av.
- Vi er nok lidt kede af, at prisen kom så langt ned, som det var tilfældet. Men vi var nødt til at følge med for at cementere vores prispolitik. Og vi var under alle omstændigheder indstillede på at blive ved, indtil Elgiganten stod af, siger Alan Jensen.
God markedsføring
Priskrigen stoppede om eftermiddagen i går torsdag, da Elgiganten ikke ville være med mere.
Meddelelsen fik straks Bilka til at sætte prisen op til 1879 kroner. Alan Jensen bekræfter, at kædens egen indkøbspris er 1600-1700 kroner, vel at mærke plus moms.
Nu er de to kamphaner gået i gang med at tælle de blå mærker efter den hektiske kamps mange dybe stød og forsøgsvise uppercuts.
- Det har været skægt. Vi betragter det tab, som vi har haft på PS2, som givet ud til noget rigtig god markedsføring, hvor vi har smidt pengene direkte ned i vores kunders lommer i stedet for at bruge dem på annoncer i aviser og blade, siger Jesper Boysen fra Elgiganten.