Banedanmarks kommunikationssystem mellem lokomotivførere og centraler synger på allersidste vers. Når hardware skal repareres, skal der findes loddetin og loddekolbe frem. Det analoge system, der stammer fra 80'erne, produceres nemlig ikke længere, og verdensmarkedet er snart ved at løbe tør for reservedele.
Derfor er Banedanmark gået i gang med at indføre den nye teknologi GSM-R.
GSM-R skal erstatte det gamle analoge radiosystem. GSM-R står for Global System Mobile for Railway Communication. Det er en søster til den normale GSM-standard målrettet jernbanedriften. Både Sverige og Tyskland er skiftet til standarden men hele Europa forventes at følge trop.
Til at begynde med forbedrer det nye system kommunikationen mellem lokomotivførerne og personalet i fjernstyringscentralerne. Men der gemmer sig andre fordele i fremtiden.
"I første omgang skal det bruges til voice, som vi kender det fra almindeligt GSM, på sigt kan vi bruge det til dataoverførsel, så det bliver til databærer for de signal- og hastighedsoplysninger, som sendes ud til togene," siger områdechef Kenneth Lau Rentius ved Banedanmark til ComON.
Det vil sige, at den trådløse kommunikation i fremtiden vil overflødiggøre de fysiske spor-signaler, der står ude langs jernbaneskinnerne.
Der skal opsættes 297 nye antenner i nye eller gamle master langs jernbanerne. GSM-R skal udrulles i hele Danmark inden udgangen af 2012.