(Opdateret) Der er nu sat et foreløbigt punktum i den lange saga om det sociale netværk MySpace. News Corp har solgt det, der engang var verdens største sociale netværk, til annonce-netværket Specific Media i Californien. Prisen er meget lav – 180 mio. kr.
Specific Media fortæller i en pressemeddelelse at popstjernen Justin Timberlake også har investeret et ukendt beløb og dermed bliver medejer af MySpace. Justin Timberlake spillede Napster-grundlæggeren Sean Parker i filmen ”The Social Network” om MySpace-rivalen Facebook.
Mediemogulen Rupert Murdoch havde oprindelig købt MySpace for mere end 2,5 milliarder kroner og har siden investeret et stort beløb i det sociale netværk, men det blev aldrig en god forretning.
Det ser tilmed ud til, at en del af de 180 mio. kr. ikke bliver betalt i kontanter, men i Specific Media-aktier.
Engang var MySpace verdens største sociale netværk, men Facebook har for længst overhalet og MySpace er plaget af et stort underskud.
Facebook har allerede rundet 600 millioner brugere, mens MySpace hænger fast på 100 mio. - og alene i de første to måneder af 2010 har MySpace tabt 10 mio. brugere.
Med det faldende brugertal svinder også håbet om at skaffe flere reklameindtægter og dermed vende underskuddet til et overskud.
MySpace har forsøgt at genopfinde sig selv som en underholdningsplatform, men det er heller ikke lykkes. I starten af året blev halvdelen af de dengang omkring 1.000 ansatte afskediget. Nu er der 400 tilbage, og det ser ud til at 200 af dem også kan regne med en fyreseddel.
Så må det være ekstra bittert for News Corp, at Facebook i dag har en anslået værdi på 350 milliarder kroner (og måske endda det dobbelte). Det er et bebeløb, der er næsten 2000 gange større end salgsprisen på MySpace.