Dødvande om million-spild efter Amanda

KMD og MediaLogic tjener op til 100 millioner på nedlagt it-tjeneste og oprørske kommuner venter stadig på alternativ løsning.

Det var en givtig nyhed for it-leverandørerne KMD og MediaLogic, da det for et par år siden blev besluttet, at kommunerne skulle overtage arbejdet med at få landets ledige i arbejde.

Det blev nemlig besluttet, at kommunerne også skulle understøtte opgaven med egne it-tjenester. Det er en del af de it-tjenester, der før lå under Arbejdsmarkedsportalen. Portalen er en del af et større it-kompleks og er en efterfølger til det berygtede AMANDA, der endte med at koste skatteyderne mere end en milliard kroner og blev taget ud af drift efter godt fem år som fungerende system.

Resultatet af omlægningen er derfor, at landets 98 kommuner skal ud og købe enten KMD OPERA eller MediaLogics Workbase-system, og mange kommuner har allerede lagt pengene hos de to firmaer. Det ender derfor med en samlet ekstraregning på over 100 millioner kroner for landets kommuner.
 

Oprørske kommuner

Flere kommuner har - ledt af Lyngby-Taarbæk - dog forsøgt at undgå de ekstra udgifter.

"Vi vender hver en sten for at spare penge, så det ville da være rart at undgå de udgifter," siger Jens Kellerup, it-chef hos Lyngby-Taarbæk Kommune til ComON.

For Lyngby-Taarbæk Kommune, der har cirka 50.000 indbyggere, er prisen 1.100.000 kroner i anskaffelse og 800.000 kroner derefter i fast årlig drift. Prisen er næsten den samme både hos KMD og MediaLogic, siger han.

Det oprindelige håb var, at kommunerne i fællesskab kunne få kildekoden til delene under Arbejdsmarkedsportalen, som nedlægges og dermed undgå at købe produkterne fra KMD eller MediaLogic.

"Det offentlige har jo allerede betalt for sådan et system en gang, og nu skal det bare skrottes" siger Jens Kellerup.
 

Nøl i Arbejdsmarkedsstyrelsen

Dorte Toft http://bizzen.blogs.business.dk/2010/07/01/ny-udvikling-i-amanda-sagaen-kritik-af-dyrt-krav-om-ny-it/">beskrev allerede sidste sommer problematikken, men siden da er der ikke sket meget. ComON har siden slutningen af november haft kontakt til Arbejdsmarkedsstyrelsen. I sidste uge fik vi et svar, og styrelsen undersøger stadig sagen.

"Vi undersøger for øjeblikket mulighederne for at overdrage koden (kopi af kildekode og dokumentation) for de fire moduler, såfremt der er
kommuner, der skulle være interesseret i det - mod betaling af de omkostninger, som løber på," skriver kontorchef Birte Iversen fra
Arbejdsmarkedsstyrelsen.

Hun oplyser dog, at de fire moduler under Arbejdsmarkedsportalen ikke kan køre alene på en selvstændig server.

"De fire moduler kan ikke afvikles som stand-alone systemer. Det er således ikke muligt at lægge koden for disse fire moduler på en server, der driftes i kommunalt regi, med henblik på en umiddelbar it-understøtning, som det i dag sker i Arbejdsmarkedsportalen," oplyser Birte Iversen.
 

Må vi drifte det så...?

Jens Kellerup har derfor spurgt, om kommunerne i stedet kan få lov til at betale for driften af de fire moduler hos den nuværende driftleverandør. Han venter dog stadig på svar, ligesom ComON heller ikke har kunnet få svar fra Birte Iversen, der ikke er på arbejde denne uge.

Planen var, at driften af de fire moduler skulle nedlægges om lidt over en måned, den 1. marts. Lyngby-Taarbæk Kommune har dog bedt om at få flyttet datoen, eftersom de ikke ville kunne nå at sende opgaven i udbud, hvis de får afslag på at betale for den fremadrettede drift. Et udbud kræves efter EU-reglerne, eftersom beløbet i en periode på fire år overskrider 1,5 millioner kroner.

Jens Kellerup håber, at der snart kommer afklaring i sagen.

"De har sikkert rigeligt at lave i styrelsen, men jeg rejste første gang denne sag i sommeren 2010, og det er klart, at vi gerne ville have haft et svar noget før," siger Jens Kellerup.

Han vurderer, at der nu blot er fem kommuner tilbage, der endnu ikke har købt KMD OPERA eller MediaLogics Workbase-system, fordi de håber på den billigere løsning ved at overtage arbejdsmarkedsportalen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S