Læs også: Konsulentbranchen er sat på økonomisk standby
It-konsulenter: "Den traditionelle stillingsannonce har sjældent nogen effekt, når vi søger folk," fortæller Peter Stentoft, konsulentdirektør i firmaet 7N.
"Dem, der er dygtige, sidder allerede i gode job. De søger ikke selv, dem skal man hente," lyder vurderingen.
Derfor handler det i høj grad om netværk, når der skal ansættes i konsulenthusene.
"Man skal være meget bevidst om, hvilke folk man vil have i butikken. Hvis man vil have erfarne folk, skal man kunne tilbyde nogle goder, der kan flytte dem fra deres eksisterende job," forklarer Peter Stentoft.
Lokkemidlerne er en kombination af traditionelle goder som løn og arbejdsforhold, men det handler i høj grad også om at have de rigtige kunder.
"Arbejdsopgaverne er meget væsentlige i nyansættelserne," forklarer konsulentdirektøren.
"Der er nogle helt store virksomheder som for eksempel Microsoft, der trækker rigtig mange af eksperterne, blandt andet fordi der er gode muligheder for uddannelse hos Microsoft. Den er svær at kæmpe mod, og det giver kamp om folkene."
Krisen på vej væk
Konsulenthusene har været under pres de sidste år, men der er lysere tider på vej.
"Da krisen var på sit højeste i 2009, fik vi 100 uopfordrede ansøgninger om måneden. Det gør vi ikke mere. Der er længere mellem de gode folk," siger Peter Stentoft.
Han peger dog på, at dele af konsulentbranchen stadig er under pres ikke mindst fra udlandet.
"De opgaver, der kan sendes til dele af verden, hvor timelønnen er lavere end i Danmark, har det svært, og de vil også være under pres i fremtiden," vurderer han.
Danske konsulenter skal derfor også være gode til at snakke forretning, når de er på opgaver i marken. De tekniske kompetencer er ikke længere nok.
"Der kommer flere og flere jobs til folk, der sidder i rollen som rådgiver mellem forretningen og it-afdelingen frem for som egentlig specialist i et produkt," siger Peter Stentoft.