Læs også: Fiber-boss: Teleselskaber snyder med hastigheden.
De danske teleselskaber markedsfører bredbåndshastigheder med den lille tekstbid "op til".
På den måde er kunden ikke garanteret den hastighed, som et teleselskab markedsfører.
Det har fået Anders B. Christjansen, der er administrerende direktør hos fiberudbyderen Waoo, til at lange ud efter praksis i branchen.
Han mener, at det er vildledende, når teleselskaber skriver "op til 20 megabit" på deres produkt, mens den reelle hastighed i nogle tilfælde er en del lavere end de 20 megabit.
I stedet burde teleselskaberne markedsføre den garanterede hastighed, foreslår Anders B. Christjansen.
Men det er teleselskabernes brancheorganisation Telekommunikationsindustrien (TI) uenig i.
Direktør Jakob Willer fra TI nævner et 20 megabit-bredbåndsprodukt som eksempel.
"Der er tale om såkaldte 'best effort'-tjenester. I størstedelen af tilfældene vil teleselskabet kunne give et produkt med en hastighed tæt på de 20 megabit, og derfor er det ikke rimeligt, at det skal markedsføre produktet med laveste fællesnævner, hvis der blot er tale om få kunder, der ikke kan få et produkt i nærheden af de 20 megabit," siger Jakob Willer.
Nye retningslinjer
Brancheforeningen udsendte ved årsskiftet nye retningslinjer for, hvordan bredbånd skal markedsføre, og det var her, at "op til" kom ind i markedsføringen på bredbåndsprodukter, der kører via telefonstikket.
"Der var en efterspørgsel på øget gennemsigtighed fra forbrugerne, og derfor besluttede vi at lave fælles retningslinjer for, hvordan man kunne give en ensartet og fyldestgørende information til forbrugerne," fortæller Jakob Willer om den nye praksis.
Anders B. Christjansen argumenterer dog, at denne praksis er med til at give telebranchen et dårligt ry. Han mener, at ingen andre brancher opererer med "op til", og som eksempel fremhæver han, at forbrugerne ville føle sig snydt, hvis der blot stod "op til en liter mælk" på en mælkekarton.
"Man kan da godt lave det billede, men det er nemmere at måle en liter mælk, end det er med teknikken," siger Jakob Willer.
Han pointerer, at der i forbindelse med markedsføringen af bredbåndsprodukter er supplerende oplysninger i salgsmaterialet, hvor kunden kan se, hvad der som minimum kan leveres.
"Vi har gjort det efter de teleretningslinjer, som er besluttet sammen med Forbrugerombudsmanden," tilføjer han.
1,24 million danske husstande får bredbånd via telefonstikket.