Der er brug for et opgør med markedsføringen af hastigheder på bredbånd.
Det mener Anders B. Christjansen, der er administrerende direktør i elselskabernes fiberudbyder, Waoo.
Fiberselskabet går nu ud med en hastighedsgaranti, når det sælger bredbåndsforbindelser.
"Det er vigtigt, at kunderne har en garanti for, hvilken hastighed de får. Når man markedsfører over for dem, at de får en vis hastighed, så skal de også have den hastighed leveret," siger Anders B. Christjansen.
Dermed skiller Waoo sig ud fra resten af telebranchen.
Langer ud efter markedsføring
Teleselskaberne, der sælger bredbånd over telefonnettet - også kaldet kobbernettet, skriver "op til", når de angiver hastigheden i deres markedsføring.
Når et teleselskab skriver "op til 10 megabit" i markedsføringen kan den reelle hastighed eksempelvis være syv megabit.
"Det er ikke i orden, ligesom det heller ikke er i orden, hvis du køber en liter mælk, og når du så åbner den, så er den kun halvt fyldt," siger han.
Ifølge ham er det eneste, som køberen kan være sikker på, at hastigheden ikke er højere end det markedsførte.
Kæmper med dårligt omdømme
Den danske telebranche har et dårligt ry hos forbrugerne. Så sent som i juni placerede de danske forbrugere telebranchen i bunden af den årlige Konkurrence- og Forbrugerredegørelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Og brugen af "op til" i markedsføringen af bredbåndshastigheder er med til at fastholde telebranchen i bunden, mener Anders B. Christjansen.
"Det virker forkert at vildlede kunderne med en hastighed i markedsføringen, som selskabet ikke leverer. Det virker ikke befordrende for vores image. I hvilke andre industrier er det ok at markedsføre noget, som ikke bliver leveret til kunderne," spørger direktøren.
Telebranchen indførte i år den praksis at angive "op til" i forbindelse med markedsføring af bredbåndshastigheder.