Læs også: Det er barnemad at aflytte din telefonsvarer
Sikkerheden omkring voicemails har været til stor diskussion på det seneste. Det kommer i kølvandet på skandalen omkring den britiske avis News of the World, der over en periode har foretaget ulovlige aflytninger af privates voicemails.
Men de fire største teleselskaber, TDC, Telenor, Telia og 3, mener ikke, de har problemer med sikkerheden. Til gengæld har de hver deres måde at forebygge på.
En af de mest udskældte syndere i sikkerhedsdebatten er standard-koderne til voicemails, der typisk er 1234.
Af de fire selskaber er det kun TDC, der benytter de nemme standardkoder. Her bliver brugeren ved hver aflytning anbefalet at ændre den til en personlig kode.
"Når du får et TDC-abonnement, så er pinkoden til din voicemail ganske rigtigt 1234. Når du aflytter din voicemail første gang, beder den dig om at lave koden om. Gør du ikke det, vil beskeden blive gentaget, hver gang du aflytter svareren, indtil du ændrer koden," siger Rasmus Avnskjold, pressemedarbejder hos TDC.
Hos Telenor er voicemailen også "født" med en kode, men denne er de fire sidste cifre af simkort-nummeret. Det nummer er unikt.
Telia og 3 gør det umuligt at benytte sin voicemail, uden at den først er aktiveret. For at aktivere den kræves det, at man opretter en personlig kode til svareren.
Sikkerhed fortsat i fokus
Normalt skal man kun indtaste sin kode, hvis man skal aflytte sin voicemail fra en anden telefon end sin mobiltelefon. Dette kan være en brist på sikkerheden, da det er muligt at anvende såkaldt spoofing til at forfalske sit opkaldernummer. Men Telenor og 3 tilbyder den ekstra beskyttelse, at voicemailen kan kræve koden opgivet hver gang, den aflyttes - uanset om brugeren ringer fra sin mobiltelefon eller en anden telefon.
Ingen af de fire selskaber er bekendte med at have kunder, der har fået deres voicemail hacket. Men sikkerheden mod it-kriminalitet er højt prioriteret. Kommunikationschef Mette Honoré fra Telia forklarer:
"Selvfølgelig følger vi med i udviklingen. Det er jeg sikker på, alle i branchen gør. Sikkerhed er et issue, vi konstant er opmærksomme på."
Selvom der tilsyneladende ikke har været problemer med hackede voicemails hos de danske teleselskaber, så bliver de ved med at have fokus på sikkerheden.
"Vi arbejder på, hvordan vi også kan sikre vores kunder i fremtiden," siger kommunikationskonsulent Hanne Damgaard fra 3.