En typisk elbil står parkeret 95 procent af tiden.
Den dyreste komponent i bilen er batteriet, så hvorfor ikke lade det tjene sig selv ind, så elbiler ikke bare klimamæssigt men også rent økonomisk kan udkonkurrere deres benzindrevne konkurrenter?
Det er tankegangen bag firmaet Nuvves V2G-teknologi (Vehicle-to-Grid), som nu efter to års test i USA for første gang skal afprøves i Europa med Danmark som testmarked.
Flere og flere elbiler er i dag i stand til at lade strømmen gå både ind og ud af batteriet.
Det unikke ved Nuvves løsning er en server, som forbinder elbilerne og energimarkedet, hvilket ikke eksisterer i dag.
Værs'go: 50.000 til dig
Bilejeren giver Nuvve tilladelse til at råde over batteriet i en given periode og alt afhængig af efterspørgslen på frekvensregulering af forsyningsnettet, instruerer Nuvve bilbatterierne i at deltage i op-regulering eller ned-regulering.
Værdien af at kunne tilbyde denne service er meget høj. Nuvves beregninger viser, at deres forretningsmodel vil kunne kompensere den enkelte bilejer med cirka 50.000 kroner i løbet af bilens levetid afhængig af hvor meget bilejeren deltager i Nuvve programmet, og hvad prisen er i det specifikke marked.
Den amerikanske virksomhed etablerer sig i Danmark med hovedkvarter ved Horsens. Selskabet her skal i fremtiden fungere som kompetencecenter for resten af Europa, hvis rammerne viser sig at være rigtige.
Nuvve vil i første omgang ansætte otte danske medarbejdere til afdelinger i Horsens og København men regner dog med hurtigt at udvide både medarbejderstaben og pilotprojektet, som firmaet planlægger at kunne starte til september alt afhængig af projektets finansiering.
Svingende møllestrøm
Administrerende direktør i Nuvve, Gregory Poilasne, fortæller, at firmaet valgte Danmark blandt andet fordi det danske forsyningsnet har en høj andel af vedvarende energi, hvilket giver store udsving i forsyningen fra for eksempel vindmølle-strøm.
"I modsætning til lande som Sverige og Frankrig, hvis strømforsyning i form af hydro- og atomkraft er ret konstant, er det dynamiske danske forsyningsnet oplagt for vores løsning.
Vi tilbyder en optimal teknologi til markedet for frekvensregulering - både miljømæssigt og økonomisk - uden at gribe forstyrrende ind i bilejerens behov for at benytte bilen, samtidig med at vi faktisk tjener penge til dem," udtaler Nuvve-direktøren, som også fremhæver Danmarks erfaring med elbiler som en afgørende faktor for placering af hovedkvarteret.
Samtidig er Danmarks forsyningsnet tæt forbundet med resten af Europa, så Nuvves aktiviteter i Danmark kan bruges som løftestang til markeder som Tyskland og Holland.
Dansk firma leverer bilerne
En af Nuvves danske partnere er Bright Ignite, en medlemsbaseret klyngeorganisation, der nationalt og internationalt arbejder for at styrke den danske elbilsektor, og som stiller biler til rådighed for projektet.
Nuvve blev introduceret til Danmark og de danske partnere via Udenrigsministeriets investeringsfremmeorganisation Invest In Denmark i Silicon Valley.
Nuvve og Invest in Denmark deltager begge i konferencen Smart Grid Applied, 22.-23. juni i Silicon Valley. Den todages konference er en del af et ugelangt fremstød arrangeret af Innovation Center Denmark og Invest in Denmark i Silicon Valley. Fremstødet promoverer danske smart grid-løsninger, innovation og praktisk erfaring på området overfor amerikanske stakeholders.