ComputerViews: Det er kun et år siden, at Microsofts Steve Ballmer med fuld honnør og med bøjet nakke erkendte, at Microsoft var kommet en hel udviklingscyklus bagud på mobil-markedet.
Siden er der for alvor kommet gang i suppegryden hos Microsoft, der har indledt en offensiv mod kommunikationsmarkedet af for Microsoft hidtil usete dimensioner - først med den store partneraftale med Nokia, siden med en stor partneraftale med selskabet bag BlackBerry og nu med opkøbet af Skype, der er Microsofts største nogensinde.
På spanden - går 'all in'
Både aftalen med Nokia, med Resarch in Motion og opkøbet af Skype viser, at Microsoft har erkendt, at selskabet befinder sig på en plads i markedet, som kræver offensive tiltag.
Det er for Microsoft en ny type erkendelse at nå frem til, at andre selskaber - Apple, Google og Facebook - er så store og fremgangsrige, at Microsoft ikke er i stand til at nå på omgangshøjde uden hjælp udefra.
Både når det gælder partneraftalen med Nokia og købet af Skype, handler det for Microsoft om volumen. Selskabet har brug for at nå ud til millioner af brugere, men har haft svært ved at vokse hastigt nok ad organisk vej.
Og vil bjerget ikke komme til Muhammed, må Muhammed jo komme til bjerget. Microsoft må bevæge sig derhen, hvor brugerne er - og det er hos verdens største mobil-producent og en af verdens største IP-tjenester.
I tilfældet Skype understreges ønsket om volumen af, at Microsoft faktisk allerede har teknologier, der kan det samme som Skype. Men brugerne har Skype, der anvendes til kommunikation af omkring 120 millioner mennesker hver måned.
I peak-perioder har tjenesten 20 millioner brugere online samtidig. I alt stod Skype for håndteringen af 95 milliarder minutters kommunikation - video og samtaler - i første halvår af 2010.
Det er med andre ord ikke så lidt.
Læs også:
Sådan vinder Microsoft smartphone-krigen.
Nokia går i tæt partnerskab med Microsoft.
Officielt: Microsoft køber Skype for gigant-beløb.
Ballmer: Derfor betaler vi 44 milliarder for Skype.
Her er planerne med Skype
Samtidig er det givet, at Microsoft har været klar over, at også Facebook og Google har overvejet at købe Skype. Det kan du læse mere om her.
Derfor tjener opkøbet også til at holde Skype og de mange millioner brugere ude af de to rivalers hænder, ligesom Microsoft håber, at selskabets omsætning på annoncering på internettet kan få et ordentligt boost med inddragelsen af Skypes salg på området.
Taber penge
Det har Microsoft brug for, da selskabet taber massevis af penge på dette område, der er dækket af Online Services-divisionen. Det kan du læse mere om her.
Når det gælder Skype-købsprisen på 44 milliarder kroner, der er blevet kritiseret for at være for høj, er det ikke et væsentligt issue for Microsoft.
Selskabet har mere end 250 milliarder kroner stående på bankbogen og det kan derfor købe, hvad det skal være. Og til den pris, som det måtte være.
Microsoft planlægger nu at integrere Skype i en række produkter, men vil samtidig understøtte tjenestens videre vækst. Det kan du læse mere om her.
Microsoft står nufor at skulle håndtere en hel del overlap i blandt andet Windows Live Messenger, der som Skype anvendes til samtaler over internettet.
Erhvervsbrugerne er vigtige
Ligeledes sigter både Skype og Microsoft efter erhvervsbrugerne med tjenester, der kan forbinde pc'er til en PBX.
Her har Microsoft sine serverbaserede unified communications-løsninger, Lync og Lync Online, og Skype sin Skype Connect, og det ligger lige for, at alle Skype-brugerne skal flyttes over på Lync, der dermed - vupti - har 170 millioner brugere.
Microsoft overvejede længe at indgå en partneraftale med Skype, men droppede ideen, fordi selskabet ville have fuld råderet og frie hænder til at gøre med Skype, hvad det vil.
I dette billede ligger det klart, at Skypes muligheder inden for video-samtaler spiller en stor rolle - ikke mindst på mobiltelefonen, hvor Microsoft ser muligheder i skypede videosamtaler via Windows Phone Mobile.
Som med alt andet, der involverer Microsoft og selskabets enorme produktvifte, er det samlede billede en kompleks størrelse.
Alligevel er det sandsynligt, at Microsofts marketingafdeling snart vil begynde at slå på tromme for Nokia-telefoner baseret på Windows Phone med integreret Skype-videofunktion.
Og du kan helt sikkert ligeledes regne med, at Skype snart vil kunne åbnes i Outlook og Office og sikkert også via Xbox.
Læs også:
Sådan vinder Microsoft smartphone-krigen.
Nokia går i tæt partnerskab med Microsoft.