Apple slår Google af pinden som verdens mest værdifulde selskab målt på brand-værdi.
I hele træskolængder er Apples brand-værdi i dag 153 milliarder dollar, hvilket svarer til 787 milliarder kroner.
Ifølge konsulent-selskabet Millward Brown har salget af ekstremt højtprofilerede produkter som iPad og iPhone skubbet Apple helt i top.
I 2010 lå Apple på tredjepladsen med en brand-værdi på 83 milliarder dollar.
Samtidig er Googles brand-værdi faldet med to procent. I dag er Google ifølge analysen 111,5 milliarder dollar - godt 570 milliarder kroner - værd. Selskabet har ellers ligget øverst på listen i de seneste fire år.
Apples enorme succes og fremgang i de senere år bliver tydeligt afspejlet i udviklingen af brand-værdien. Selskabet har nemlig øget sin brand-værdi med ikke mindre end 859 procent siden 2006, da den pågældende analyse blev udarbejdet for første gang.
Brand-værdien bliver i analysen beregnet ud fra en række nøgletal som markedsværdi, brandets andel i indtjeningen, værdien af de immaterielle aktiver, gennemslagskraft hos forbrugerne og vækst-potentiale.
En væsentlig grund til Apples fremgang skal findes i, at iPad og iPhone i stigende omfang vinder frem i virksomhederne, hedder det.
Millward Brown, der står bag undersøgelsen, fremhæver, at Apples forretningsmodel med et lukket og kontrolleret univers i forhold til brand-værdi er en fordel i forhold til Googles åbne tilgang med gratis tjenester og åbne systemer.
Det skyldes ikke mindst, at det lukkede miljø er med til at fremme en ensartet brugergrænseflade, der gør alle Apples apparater genkendelige.
I øvrigt er det teknologi-selskaber, der præger de øverste 10 pladser på listen over de mest værdifulde brands.
På Top 10 finder vi således foruden Apple og Google også selskaber som IBM, Microsoft og China Mobile.
Facebook er kommet med på listen for første gang. Selskabet befinder sig dog langt nede på listen på en 35. plads.
Læs også:
Nu er Apple verdens fjerdestørste pc-leverandør
Hvad vil Google bruge 1.000 milliarder til?
Her er verdens 10 mest værdifulde brands.
1: Apple
2: Google.
3: IBM.
4: McDonald's.
5: Microsoft.
6: Coca Cola.
7: AT&T.
8: Marlboro.
9: China Mobile.
10: General Electric.