Læs også:
Ballmer chokerer med RIM-partnerskab
ComputerViews: Microsoft rykker stille og roligt ind i arenaen som en af de helt tunge spillere på smartphone-markedet.
Først kom selskabets overraskende aftale med Nokia. Nu er det Resarch in Motion - selskabet bag Blackberry-telefonerne - som Microsoft lukker en aftale med - denne gang med søgemaskinen Bing i hovedrollen. Det kan du læse mere om her.
Grundlæggende er aftalerne et tydeligt tegn på en helt ny erkendelse i Microsoft om, at selskabet har brug for hjælp udefra, hvis det ikke skal tæves helt bag af dansen af Google og Apple.
Det er således helt nye toner fra Microsoft at gå så målrettet, hastigt og systematisk efter partneraftaler med de store mobil-producenter.
Der findes allerede en Bing-app til både Android og iPhone, men den skal brugerne selv aktiv hente ned, mens de kommende Blackberry-telefoner vil blive født med Bing.
Business-brugere i centrum
Den nye aftale betyder, at alle kommende Blackberry-telefoner fra fødslen vil blive udstyret med browser og kort fra Microsoft, ligesom Microsofts søgemaskine, Bing, vil blive standardudstyr på Blackberry-telefonerne.
Det er endnu uvist, hvad RIM får af betaling, for umiddelbart ser det klart ud til, at Microsoft får mest ud af aftalen, når man ser strategisk værdi. Det tyder på, at Microsoft har grebet til lommerne og gået med til at betale hårde kontanter til RIM for aftalen.
Blackberry er ikke særlig stor i Danmark, men på det vigtige amerikanske marked er Blackberry-telefonerne særdeles populære i erhvervslivet, hvor selskabet i en årrække har haft solidt fodfæste og rendyrket denne niche.
Microsoft tjener på samme måde en væsentlig del af sine penge på pc-software til erhvervslivet, hvor selskabet via sit partnermiljø og sin omfangsrige produkt-portefølje har en lukrativ position i det meste af verden.
Der er ingen tvivl om, at fremtiden tilhører de mobile apparater og ikke de pc'er og servere, som Microsofts indtjening stadig drejer sig om.
Indtil videre har mobil-søgninger ikke været det store konkurrenceparameter. Men det kommer. Mobilsøgninger vil blive centrale for os, ganske som de er blevet det på vores pc'er.
Det ved Microsoft. Og derfor har selskabet sat alle de mægtige sejl i forsøget på at få ordentligt fat erhvervslivet i fremtiden - på deres mobiltelefoner.
Traditionelt har erhvervslivets folk haft en forkærlighed for mobiltelefoner fra Nokia og Blackberry, som Microsoft nu begge har indgået software-aftaler med.
Håbet er, at de to mobilproducenter med Microsofts software - Windows Phone 7 og Bing - også i fremtiden kan appellere til erhvervslivets brugere.
Langt op til Apple og Google
På det store konsummarked har Microsoft - både med og uden aftalerne med Nokia og Blackberry - rigtigt langt op til Apple og Google, der fortsat sidder tungt på markedet for smartphones og tablet-computere.
Alligevel tegner der sig nu et tydeligt billede af de tre kombattanter, som kampen om fremtidens smartphone-kunder kommer til at stå imellem: Microsoft/Nokia/RIM mod Apple mod Google med førstnævnte som den hidsige lillebror.
Det kan imidlertid meget vel ændre sig, når først Nokia begynder at køre millioner af Windows Phone 7-telefoner ud fra samlebåndene og RIM begynder at sælge Blackberry med Bing.
På den måde har Microsoft (måske) set rigtigt i at satse på de store partnere og lukke aftaler, der lukker Apple og (især) Google Android ude.
Læs også:
Ballmer chokerer med RIM-partnerskab
Microsoft: Vi vil være mere cool end Apple og Google
Windows Phone tæsker iOS, BlackBerry og Symbian
It-chef: Derfor er Windows Phone 7 bedst for os
Sådan fungerer Windows Phone 7 for Dong Energy