Las Vegas: Microsoft regnes måske ikke for en af de mest cool producenter på markedet, men det skal der nu laves om på.
I Redmond-firmaet er man nu klar til at smide slipset og udskifte det med en Hawaii-skjorte.
"Når folk skal vælge et cool it-firma, er det oftere konkurrenternes navne end vores, der nævnes," fortalte Jan Melzer, der er platforms-evangelist i Microsoft, til Computerworld på firmaets web-udviklerkonference MIX11.
"Vores image er i folks bevidsthed meget forretningsagtigt og kedeligt, men det vil vi ændre."
Presset af Google
En af begrundelserne for at ændre på det støvede image er, at firmaet bliver presset hårdt af Google.
"Jeg har været ansat i virksomheden i 13 år, og jeg kan ikke huske et tidspunkt, hvor konkurrencen har været hårdere. Det betyder, at vi ikke tidligere har haft behov for at profilere os så kraftigt for at sælge vores produkter," siger Jan Melzer.
"Vi skal være cool igen," tilføjer han.
Den forvandling skal blandt andet ske gennem firmaets nye mobilplatform.
"Vi har eksempelvis fjernet nogle af business-funktionerne i Windows Phone for at ramme konsum-segmentet bedre," fortæller evangelisten og fortsætter:
"Det er ikke for sent at rette skuden op. Folk dater kun deres telefoner, de er ikke gift med dem," siger han med en hentydning til, at mange skifter mobilen ud ofte.
For at køre Windows Phone i stilling har firmaet lavet en treårs plan.
"Først skal vi have rettet op på forestillingen om, at vi ikke kan producere fede dimser. Siden skal vi erobre markedsandele for til sidst at opfylde trin tre: at blive en af de tre største på markedet," fortæller Jan Melzer.
På MIX11 annoncerede Microsoft en ny version af Windows Phone, der kommer i version 7.5 samt med tilnavnet Mango, og at der åbnes en app-butik i Danmark.
Læs mere:
Derfor bliver IE10 langt hurtigere end Chrome
Microsoft åbner stor app-butik i Danmark