Stofa er landets næststørste udbyder på markedet for kabel-tv, og selskabets administrerende direktør, Ole Simonsen, har tidligere annonceret, at Stofa-varemærket også skal blive mobilt.
Tidsplanen lød, at Stofa skulle have et nyt mobilselskab på plads i årets første halvdel, men den plan er der nu lavet om på.
"Vi har sat det lidt på standby, og det er der mange gode grunde til," fortæller Ole Simonsen til Computerworld.
Sidste år fik Stofa ny ejer i form af den svenske kapitalfond Ratos, og mobilstrategien skal afstemmes med ejeren.
"For det første skal vi sammen med vores ejer være helt klare på strategien, og vi er lige nu ved at udarbejde en strategi for, hvad vi vil de næste mange år," siger Ole Simonsen.
Derudover spiller den intensive konkurrence, der i øjeblikket presser priserne på mobilmarkedet ned, også en rolle.
"Mobilmarkedet er i øjeblikket præget af, at forretningen bliver mindre og mindre lønsom for hver dag, der går. Derfor afventer vi situationen for at se, om der sker nogle ændringer der," forklarer han.
Onfone bliver ofte fremhævet som årsagen til, at priserne er presset ned, men Ole Simonsen vil ikke tilskrive Onfone som årsagen alene.
Selvom Stofa nu udskyder mobilsatsningen, så er den ikke lagt i graven, understreger Stofa-direktøren.
"Vores kunder skal kunne tage vores tjenester med rundt i verden, om det så er internet, mailsystem, tv og så videre. Vi er dog endnu ikke kommet ikke dertil, hvor vi skal forhandle med operatørerne om, hvilket mobilnet vi skal køre på," siger han.
Opkøb en mulighed
Ole Simonsen pointerer, at Stofa skal bruge mobilforretningen til at brede selskabets produkter ud på flere platforme.
"Vi går ikke ind i den mobile verden og køber et mobilselskab for at få en masse kunder. Det behov har vi slet ikke. I stedet går vi ind på markedet for at styrke vores forretning strategisk," forklarer Ole Simonsen.
Direktøren vurderer, at et Stofa-mobilselskab "formentlig" ikke kommer i år.
"Hvis vi køber en bestående operatør, så er det selvfølgelig lidt nemmere at etablere et nyt selskab i stedet for, at vi selv skal bygge det op, men det har vi ikke besluttet endnu."
Det vil sige, at det også kan være interessant at gå ind og overtage en kundebase?
"Det kunne det selvfølgelig. At overtage en kundebase er et af de alternativter, som vi operererer med. Vi afviser ikke noget alternativ på forhånd, for vi kigger meget på lønsomheden, og at det er nogle tjenester, som vi vil lægge navn til, og om kvaliteten er den rigtige," svarer Ole Simonsen og fortsætter:
"Er kvaliteten ikke den rigtige, så vil vi hellere selv opbygge et selskab, for kvalitetsniveauet skal matche vores generelle niveau i Stofa, og det skal vi ikke sætte over styr ved at finde en samarbejdspartner eller købe et selskab, der ikke lever op til de kvaliteter."
Forsinket proces
Stofa købte i januar Telenor-ejede Canal Digitals aktiviteter inden for kabel-tv, og det køb har også sinket processen, tilføjer Ole Simonsen.
"Det har taget meget tid især i forhold til Konkurrencestyrelsen, og det er ikke på plads endnu. Derfor er vi blevet nødt til at revidere vores tidsplaner i forhold til at sætte andre ting i gang," fortæller han.
Canal Digital solgte sin kabelforretning til Stofa for 100 millioner kroner.