Artikel top billede

Foto: René Strandbygaard/DSB.

Sådan er teknologien i et projekt til 18 milliarder

BaneDanmarks historiske it-projekt med udskiftningen af hele signalsystemet i det danske jernbanenet er propfyldt med it. Læs her, hvordan komponenterne spiller sammen.

Danmark vil inden årsskiftet '21/'22 have fået udskiftet hele jernbane-nettets signalsystem til et topmoderne it-system, som i alt vil koste omkring 18 milliarder at implementere.

Læs også: Dansk it-projekt til 18 milliarder kører på skinner i år

Læs også: Omstridte leverandører med i it-projekt til 18 millarder

Men hvad får vi egentlig for skattepengene?

BaneDanmarks projektdirektør, Morten Søndergaard, forklarer, at udover sporskiftedrev, akseltællere, kabler, så vil der være baliser (elektromagnetiske sendere placeret i jernbanesporet, red.) langs hele jernbanens 3.200 kilometer til registrering af togets placering. 

Derudover er projektet proppet med special-software og -hardware fra de endnu uannoncerede leverandører til at styre de danske tog i ERTMS 2, det er et digitalt radiobaseret signal- og togkontrolsystem. 

"Al styring af signalanlæggene vil bestå af it. Nogle af leverandørernes software vil køre på kendte platforme, men der vil overordnet set kun være tale om firmaspecifik software," fortæller Morten Søndergaard.

Special-hardware er sikrest

Han erkender, at meget af den kommende hardware også kommer til at være firmaspecifik og dermed ikke kan indkøbes til de rene jubelpriser.

"De fleste af leverandørerne har ikke fået porteret deres løsninger til standard-hardware, hvilket vi har punket dem en del for. En af grundene til den manglende portering er dog, at hardwaren er sikkerhedskritisk, og det kan vi ikke rigtig gøre så meget ved," forklarer Morten Søndergaard.

Togene i det ganske land vil køre på den såkaldte europæiske ERTMS 2-standard (European Rail Traffic Management System), hvorimod Københavns S-bane kører på CBTC (Communication Based Train Control), der dog i bund og grund er den samme måde at styre togene på med it.

Kernen i begge standarder er, at alle synlige trafiksignaler bliver fjernet fra stationerne og langs strækningerne, hvorefter det nye system får sin information fra akseltællere langs jernbanerne, og sender dem til et centralt it-center, der derefter kan sende informationer direkte ud til togene via radiokommunikation.

"S-banens CBTC er dog konfigureret anderledes end ERMTS, fordi S-banen har mange og ens tog, der kører tæt på hinanden, mens man i resten af landet har forskellige tog og ikke så tæt trafik," forklarer Morten Søndergaard.

GPS kommer ikke på tale

Udover radiokommunikationen mellem det centrale it-system og den indlejrede software i lokomotivernes førerhuse er der også indbygget baliser langs skinnerne, som toget læser og på den måde opdaterer sin egen position.

Morten Søndergaard forklarer, at det kendte positioneringssystem GPS er blevet fravalgt, fordi det ikke er præcist nok, og ingen af de eksisterende leverandører har baseret deres systemer på brug af GPS. 

"Hvis vi nu siger, at GPS har en præcision på to meter, så kan man ikke vide, om et tog kører på højre eller venstre spor. Og det er altså en ret interessant information at få, skulle jeg hilse at sige," siger Morten Søndergaard.

"Derudover har GPS heller ikke en konstant oppetid. Det ville betyde, at hvis vi mister et GPS-signal, så ville alle togene blive nødt til at stoppe, fordi de ikke selv ved, hvor de er henne," siger Morten Søndergaard.

Han vil dog ikke udelukke, at GPS kan komme på tale på et tidspunkt, hvis nogen af leverandørerne udvikler en GPS-baseret løsning.

"Vi skal heller ikke ud og investere i et udviklingsprojekt. Dette her er et udskiftningsprojekt, og vi kører på moderne eksisterende løsninger," fastslår Morten Søndergaard.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere