Læs også:
Regeringen skyder en halv it-milliard i folkeskolen.
It-branchen jubler over digital overhaling i skolen.
Formand for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, er på ingen måde imponeret over den halve milliard kroner, som regeringen henter i ABT-Fonden, der står for Anvendt Borgernær Teknolog og som forvalter tre milliarder kroner i perioden 2009-2015.
Pengene skal bruges til it-investeringer i folkeskolen, hvilket du kan læse mere om her.
"It-satsningen er finansieret af genbrugspenge. Mange skoler har i de seneste måneder søgt penge i ABT-fonden, og hele bundtet har fået afslag. Så den halve milliard til it lyder mest af alt som et pr-stunt," siger Anders Bondo Christensen til Computerworld.
Han siger, at it-investeringer er yderst velkomne i folkeskolen, som i den grad mangler en mere omfattende grej, software og it-viden.
Flere elever i klasserne
"Men it-investeringer skal ikke finansieres af højere klassekvotienter," raser Anders Bondo Christensen.
Det sker med henvisning til, at regeringen netop har foreslået, at den øvre grænse på 28 elever i en folkeskoleklasse forsvinder, og der nu ikke skal være nogen øvre grænse for antallet af elever i en skoleklasse.
It som en del af undervisningen
Anders Bondo Christensen håber, at it bliver en naturlig del af undervisningen, når nu regeringen inden for de kommende uger og måneder skal diskutere folkeskolens it-strategi - blandt andet med hjælp fra it-branchen,
"Vi har en masse hardware stående, som ikke rigtig bliver brugt til noget. Jeg vil sige, at it længe har været påklistret i folkeskolen, og det skal helst ikke være sådan, at it skal inddrages, men it derimod er en helt naturlig og integreret del af undervisningen," siger han.
For at det kan lade sig gøre, er formanden for Danmarks Lærerforening også helt på det rene med, at lærernes it-kompetencer skal opkvalificeres - både med hensyn til efteruddannelse og i undervisningen på lærerseminarerne.
Kigger på it som fag
Anders Bondo Christensen fortæller, at han sammen med it-vejlederforeningen vil finde ud af om it skal være et selvstændigt fag på linje med sløjd, hjemmekundskab og håndgerning.
"Jeg har ikke fået spørgsmålet før, men det må vi jo finde ud af," siger Anders Bondo Christensen til Computerworld.
Han er dog umiddelbart ikke meget for tanken.
"Vi har tidligere haft et edb-fag, og det var ingen succes. Helt generelt foretrækker jeg også, at it er en integreret del af undervisningen frem for, at man lærer det i et fag og så derefter glemmer alt om it i dansk og matematik," lyder det fra Anders Bondo Christensen.
"It skal helst være et lige så naturligt værktøj som bogen," slutter han.
Læs også: