EU er gået i gang med at undersøge, om søgegiganten Google har manipuleret sine søgeresultater.
Det sker efter, at flere konkurrenter har beskyldt Google for at misbruge sin dominerende position på søgemarkedet.
Det skriver BBC.
Søgefusk og reklameblokering
EU-undersøgelsen beror på klager fra blandt andre prissammenlignings-sitet Foundem og jura-søgemaskinen ejustice.fr.
De har nu fået EU til at undersøge, om Google bevidst sender søgeresultater om konkurrerende services ned i søgehierarkiet.
Mere konkret skal EU undersøge, hvordan konkurrenternes services bliver placeret i forhold til Googles egne services - både i Googles organiske søgemaskine samt i betalingsdelen, som man finder ude i højre margen hos søgemastodonten.
Derudover er Google anklaget for via sine reklamepartnere at blokere for reklamer fra rivaliserende selskaber samt opstille forhindringer for kunden, hvis denne ønsker at flytte kampagnedata fra Google og over til en af Googles konkurrenter.
Føler EU sig heldig?
Selv om it-giganter som Microsoft og Intel tidligere har fået slået ganske betydelige huller i pengetanken ved mødet med EU's jurister, kan Googles sag vise sig at blive ganske speget.
Det skyldes, at anklagen om at manipulationen af søgeresultaterne beror på Googles tophemmelige søgealgoritmer, som selskabet i forvejen ofte hiver og trækker i efter bedste evne for at optimere sine søgeresultater.
Derfor skal Kommissionen finpudse brillerne med hæfteplasteret i midten for at finde den del af algoritmerne, der tilgodeser Googles egne services frem for konkurrenternes ditto, når brugerne søger på Google.
Alternativt skal EU bladre tusindvis af mails igennem for at finde et sted, hvor en eventuel forretningsmåde med at hamre konkurrenterne længere ned i søgemaskinen bliver diskuteret i utvetydige toner.
Klikker hælene sammen
Google har klikket hælene sammen ved meddelelsen om at blive kigget i sømmene.
Selskabet har lovet at hjælpe Kommissionen med at få indblik i alle detaljer.
"Siden vi startede Google, har vi arbejdet hårdt med at gøre det rigtige i forhold til vores brugere og vores branche. Men der er jo altid rum for forbedringer," lyder det fra Google i en meddelelse i forbindelse med EU-undersøgelsen.
At der nu kommer en EU-undersøgelse kan vel næppe komme bag på Google, da EU så sent som i sommer raslede med sablen.