Hvis der står en lille gul plastic-and på din kollegas skrivebord, så er det ikke fordi vedkommende vil lege, men fordi han m/k vil have fred og ikke forstyrres. I hvert fald hvis du arbejder i konsulenthuset Axcess.
Forstyr-mig-ikke-anden er bare en af de faktorer, der har bragt Axcess til tops i årets konkurrence om at blive Danmarks bedste it-arbejdsplads.
Herudover er Axcess som arbejdsplads kendetegnet ved at have en flad organisation med kort vej til beslutninger og en stor grad af frihed under ansvar.
Har nogen brug for en halv fridag, så er det fint. Ingen kontrollerer dig, du skal bare levere, hvad du lover. Derudover kendestegnes virksomheden ved stor fleksibilitet, mange sociale arrangementer og mulighed for at konsultere en coach en gang om måneden.
Næsten alle virksomhedens 113 medarbejdere arbejder i storrumskontorer, og når nu Axcess rådgiver omkring virtualisering, så har alle også en ‘virtuel arbejdsplads'.
I praksis betyder det, at størstedelen af medarbejderne har free seating, hvilket ifølge ledelsen sikrer fleksibilitet, trivsel og aktiv videndeling.
Jeg har selv købt ænderne
Et storrumskontor har mange fordele, men når det store åbne rum også har ‘free seating', så bliver den oplagte ulempe, mere larm og uro, ikke ligefrem mindre udtalt. Man kan booke et møderum og sidde der og arbejde med døren lukket, men de fleste sidder nu stadig i storrummet og kan så i stedet vælge at placere en ‘forstyr-mig-ej-and' på skrivebordet.
Når du sætter anden - en almindelig gul badekars-and - på bordet, er du fredet. Plastic-anden er et tegn til kollegerne om, at man ikke ønsker at blive forstyrret. Og ja, det lyder lidt morsomt, men skidt med det, for anden virker, og så gør det ikke spor, at konceptet har en snert af humor.
"Jeg har selv købt ænderne i en legetøjsbutik. De bliver ikke brugt hver dag, for mange benytter også vores stillerum, men de bliver brugt, og de virker," understreger Stig Abildsø, som er medstifter af og administrerende direktør for Axcess.
Kick off i udlandet
Axcess har som mange andre virksomheder i it-branchen en overvægt af mandlige medarbejdere, men gør en indsats for at ændre på det faktum.
I øjeblikket er 25 ud af 113 medarbejdere kvinder. Selskabet har blandt andet indført en Tøseklub, der mødes hver onsdag eftermiddag til kaffeslabberas og arrangerer forskellige arrangementer for alle kvindelige medarbejdere i Axcess.
"Vores overordnede arrangement er, at når det er gået godt i et år, så holder vi et kick off, der som regel finder sted i udlandet. Tidligere har vi været i Grækenland og Island, og i Spanien har vi været flere gange. Kick off er en fælles ting, vi går efter, og alle mand er af sted," siger Stig Abildsø.
De sidste par år har Axcess ikke været af sted til udlandet. Selskabet har også mærket finanskrisen.
Kick off-turen er i øvrigt hundred procent fælles. Det vil sige, at det er lige meget, om du er på lageret, eller om du er direktør. Turen er smuttet de sidste to år, fordi målene ikke blev nået. For tiden skal der kæmpes lidt ekstra for at nå målene.
"Hvis vi ikke kommer af sted, så holder vi kick off alligevel, det bliver bare knap så eksotisk, hvilket vil sige et sted i Danmark. Måske tager vi til Korsør på vandrerhjem, for hvis de hjemlige kick off-ture bliver lige så fede, som når vi tager til udlandet, så får du effekten - altså den lille ekstra anstrengelse, der hiver resultaterne hjem," lyder det fra Axcess-direktøren.
Stress-spottere
Hvis man bliver presset hårdt på arbejdet, og det ikke er tilstrækkeligt med den lille fredsskabende and, så har Axcess et par andre ting i ærmet. For det første stiller virksomheden en coach til rådighed tre gange om måneden i Søborg og en gang om måneden i Århus. Alle medarbejdere har mulighed for at booke en tid, og der er ikke krav om, at samtalerne med coach'en udelukkende skal være arbejdsrelaterede.
"Private udfordringer kan også i høj grad påvirke arbejdslivet," påpeger Stig Abildsø.
For at forebygge stress i virksomheden har Axcess uddannet såkaldte ‘stress-spottere': Medarbejdere, der som en del af deres arbejde har fokus på, om deres kollegaer trives og ikke er presset af for stor travlhed på jobbet eller kriser på hjemmefronten.
Når en stress-spotter får øje på problemer, tager han eller hun kontakt til nærmeste leder og HR, som herefter tager fat i medarbejderen, så denne kan få hjælp hurtigst muligt.
"Vores tempo er højt, og vi arbejder i en presset branche, så for en fem års tid siden tog vi fat på vores stresspolitik," siger Stig Abildsø.
Det handler om at spotte, om en kollega virker stresset og uoplagt. Axcess bruger firmaet Coaching People, som gennemfører en to-tre seancer, hvor det gennemgås, hvad man skal være opmærksom på som stress-spotter.
I øjeblikket har Axcess otte aktive spottere, og i alt er 10-12 medarbejdere blevet ‘spottet' og hjulpet.
"Det kan være noget personligt derhjemme og alt muligt andet. Årsagerne fordeler sig fifty-fifty mellem arbejde og det derhjemme," siger Stig Abildsø.
Kniber det, kan man melde sig til en coach-session, og selv om ikke alle har lyst til at stille op til en samtale med en coach, er langt hovedparten af de ansatte, som har problemer, blevet ‘reddet'. Ægtefællen er sommetider også en del af problematikken og er så også med i coach-sessionen.
"Her er det som direktør vigtigt at tænke på, at når vi ‘redder' medarbejderne, bliver de som regel hos os, og på den måde ‘redder' vi også de kompetencer, vi har i Axcess," siger Abildsø.
Kompetencerne bruges overordnet set til at sælge konkurrenceevne til kunderne, fortæller Stig Abildsø.
"Vi vil være med til udvikle vores kunders forretning, så de bliver mere effektive. Et eksempel kan være et datacenter, virtualisering eller mobil kommunikation ud på de håndholdte, hvilket vi eksempelvis selv bruger. Næste hop derfra kan være desktop-virtualisering."