Læs også: Her er Microsofts nye våben i den barske UC-krig
Microsoft er med den netop lancerede Lync 2010 - afløseren for Office Communications Server - godt rustet til at bide skeer med først og fremmest Cisco på markedet for unified communications-løsninger.
Det vurderer IDC-analytiker Brian Troelsen, der peger på, at det er de to selskaber, der i øjeblikket fører an på markedet, når det kommer til sammensmeltningen af eksempelvis IP-telefoni, chat, mail og video.
"På sådan et marked er der så som regel plads til en tredje virksomhed også, og der ligger sådan nogen som Aastra, Avaya, IBM, Siemens og Alcatel-Lucent og slås," siger Brian Troelsen.
Nu gælder det collaboration
Analyseselskabets seneste opgørelse over it-chefernes investeringsliste viser, at UC er faldet ned på en sjetteplads, mens en ny kategori som collaboration er rykket direkte ind på tredjepladsen.
De to ting hænger dog tæt sammen, idet man ofte er nødt til investere i unified communications for at kunne udnytte collaboration-værktøjerne til fulde.
"Men tidligere har UC-markedet været præget af vækstrater på 20-30 procent, og det vil det ikke blive ved med at være," påpeger Brian Troelsen.
Hardware og software - to tilgange
Selvom det er Microsoft og Cisco, der har lagt sig i spidsen rent markedsandels-mæssigt, så er det vidt forskellige løsninger, de kan tilbyde kunder.
"De kommer med helt forskellige indgangsvinkler; Cisco kommer fra hardware-siden, mens Microsoft kommer fra softwaresiden," forklarer Brian Troelsen.
Mens Cisco er i stand til at levere de helt store telepresence-løsninger til videokonferencer, så kan Microsoft omvendt slå på en tæt integration med de andre Microsoft-produkter, som virksomhedens kunder allerede har investeret i.
Ved dagens præsentation af Lync slog Microsoft eksempelvis meget på, at der kommer mange nye muligheder på grund af Lyncs evne til at samarbejde med Exchange/Outlook og Sharepoint.
Brian Troelsen fra IDC peger på, at en del virksomheder i Norden er startet ud med at investere i de dyrere løsninger fra eksempelvis Cisco og HP til videokonferencer på deres centrale lokationer og nu skal til at implementere lidt mere økonomiske løsninger på de decentrale lokationer.
Microsoft kan have en god mulighed for at kapre kunder den vej rundt, vurderer Brian Troelsen, ligesom han også peger på, at Redmond-selskabet står stærkt i kraft af det store partner-netværk.