2010 er et af de år, hvor software-fabrikken fra Redmond har masser af nye lanceringer at byde på.
En af de mere interessante så dagens lys onsdag, hvor Microsoft for nogle hundrede deltagere præsenterede den nye Lync 2010 - efterfølgeren til Office Communications Server.
Det var i midten af september, at Microsoft annoncerede, at man ville droppe navnet Office Communications Server og i stedet brande løsningen som Lync.
Navneskiftet fandt sted i forbindelse med frigivelsen af realease candidaten til OCS 2010 - eller Lync 2010 - men det er først nu, at den endelige version er klar.
Unified communications handler om at smelte mail, chat, telefoni, web- og videokonferencer med videre sammen i en samlet løsning.
"Kommunikationen skal tage udgangspunkt i brugerens opgaver, ikke den bestemte enhed, som brugeren sidder med," forklarede Jørgen Rahbæk, poduktchef for unified communications, for de tilhørende.
Live Meeting smeltes ind i Lync
Konkret betyder det, at eksempelvis Live Meeting, som er Microsofts produkt til webkonferencer, nu smeltes helt ind i Lync-klienten, der så igen er tæt integreret med eksempelvis Outlook og Sharepoint.
Enheden som benyttes til at tilgå løsningen kan så både være en pc, en IP- eller fastnettelefon eller en smartphone.
Alt skal bindes sammen
Microsofts største styrke, når det kommer til Lync og alle andre nye produkter, er naturligvis det tætte samspil med de øvrige Microsoft-produkter i virksomhederne.
Når det kommer til Lync er der således en tæt integration med Exchange/Outlook og Sharepoint.
I en demo viste Jørgen Rahbæk, hvordan man kan benytte en særlig søgning på specifikke kompetencer i Lync-klienten.
Der søges i AD'ets kartotek over brugere, som er visuelt præsenteret i eksempelvis Sharepoint.
Når man befinder sig på en Sharepoint-side, kan man på grund af integrationen med Lync eksempelvis se presence-opdateringer på den pågældende person og tage direkte kontakt via den mest fordelagtige kommunikationskanal.
Mange nye funktioner
På samme måde er det muligt via Lync at dele skrivebord og konkrete Microsoft-applikationer som Excel to eller flere computere imellem.
Af andre funktioner kan nævnes, at man kan optage samtaler og webkonferencer for på den måde senere at kunne dokumentere, hvad der er foregået på et specifikt møde.
Voicemail er nu også integreret direkte i klienten.
Endelig er det interessant, at man kan invitere eksterne brugere til at deltage i en webkonference over Lync - også selv om de ikke selv er Lync-brugere.
Det foregår via et webinterface og koster ikke ekstra i forhold til de allerede betalte licenser.
Microsoft satser også på at kunne leverere det hele som en cloud-løsning. For få uger siden lancerede selskabet Office 365, hvor Office-pakken sammen med SharePoint Online, Exchange Online og Lync Online kan leveres som en service over internettet.
Mange satser på UC
Microsofts unified communications-produkt er på lige fod med konkurrerende produkter fra eksempelvis Siemens og Avaya bindeleddet mellem en række forskellige kommunikations-kanaler, der tidligere har levet en isoleret tilværelse.
Ved at skabe en tættere kobling mellem eksempelvis IP-telefoni, chat, mail og video-samtaler kan man optimere kommunikationen blandt medarbejderne, lyder de typiske argumenter for UC-investeringer.
I analysehuset Gartners seneste rapport om markedet for unified communications-løsninger er Microsoft vurderet til at været blandt markedslederne sammen med blandt andre Cisco og Avaya.
Sådan ser UC-markedet ud ifølge Gartner.
Ifølge Microsoft er man kommet frem til navnet Lync, fordi det "giver associationer til både "link" - altså at være forbundet - og "sync" som sikrer, at alle er opdateret."