Den danske spiludvikler Serious Games Interactive indleder et samarbejde med den svenske mediekoncern Bonnier om digital distribution af danskernes prisvindende spil, Playing History: Pesten, der nu lanceres i Sverige.
De to virksomheder har siden 2008 samarbejdet om salg og markedsføring af læringsspillet Global Conflicts, men i dag har markedet for undervisningsmidler udviklet sig fra traditionel distribution af fysiske produkter til digital distribution.
Playing History: Pesten er det første i en serie af 3D-spil, der formidler viden om vigtige begivenheder og perioder i verdenshistorien gennem spiloplevelse.
Svenskerne er imponeret over kombinationen af overbevisende grafik og det pædagogiske indhold i spillet, og ser samarbejdet som en god mulighed for at tilbyde et supplement til den traditionelle undervisning, der ellers primært består af bøger og videoer, forklarer Tove Helander, som er redaktør hos Bonnier Utbildning.
"Ved at udvide vores samarbejdsaftale til at inkludere Serious Games Interactives nyeste spilserie, bevæger vi os tættere på fremtidens digitale distributionsmetoder af uddannelsesmateriale," siger hun.
Vigtigt samarbejde
Bonnnier Utbildning kalder sig selv et af Sveriges hurtigst voksende uddannelsesforlag, der udgiver uddannelsesmateriale til folkeskoler, gymnasier, højskoler og erhvervsliv.
Samarbejdet med Bonnier Utbildning er vigtig for Serious Games Interactive, konstaterer Mikkel Lucas Overby, kommerciel direktør hos Serious Games Interactive.
"I forbindelse med salg og markedsføring af Playing History har det været afgørende for os at finde samarbejdspartnere, der er fremsynede i forhold til de digitale muligheder. Vi håber, det kan være med til at øge opmærksomheden på brug af computer i undervisningen i Norden," siger han.
Serious Games Interactive er startet i 2006 i København og beskæftiger 20 ansatte.