Bestilling af nøglekort til NemID ramt af kodefejl

En kodefejl har sendt genbestillingen af 3.500 nøglekort til NemID ned i et stort sort hul.

Artikel top billede

DanID har problemer med support af de danske NemID-brugere.
 
I går kunne Computerworld således berette, at 18.000 support-henvendelser var blevet syltet, fordi de mange mails var blevet frasorteret af it-systemet. Den historie kan du læse her.

Nu viser der sig nye problemer med at servicere brugerne af den nationale login-platform, der giver adgang til banker samt private og offentlige websider.

Intet nøglekort ved genbestilling

En fejl har i en længere periode gjort det umuligt at genbestille et nøglekort med adgangskoder hos DanID, der er firmaet bag NemID.

"Der har været en fejl i printproduktionen af nøglekort, hvilket har betydet, at en række brugere ikke har modtaget et kort," fortæller Jette Knudsen, der er pressechef i DanID.

"Når brugerne har henvendt sig for at få udsendt de manglende nøglekort, skal vi oprette en manuel sag om genbestilling. Men i det forløb, er der på grund af en menneskelig fejl, sneget sig en kodefejl ind i bestillingsprocessen, der fortalte systemet, at der ikke skal sendes nye kort ud, hvilket naturligvis er helt forkert," siger hun.

Bestillingsfunktionen af nøglekort hos DanID havde således fået den modsatte virkning, der sagde, at der ikke skulle sendes nye nøglekort ud til de brugere, der manglede.

Hvor mange brugere er blevet berørt af problemet?

"Fejlen har kun ramt de personer, der har genbestilt et nøglekort. Det drejer sig om cirka 3.500 personer," siger Jette Knudsen.

"Der er desværre gået noget tid, før vi er blevet opmærksomme på problemet, hvilket skyldes, at der går tid, før folk henvender sig til os og spørger efter de manglende nøglekort," siger hun.

"Først da, bliver vi opmærksomme på, at de ikke er sendt ud og kan løse problemet."

DanID oplyser, at fejlen er rettet, og at alle genbestillingerne nu er sendt.

Læses lige nu

    KMD A/S

    SAP Solution Specialist

    Nordjylland

    Styrelsen for Danmarks Fængsler

    Souschef til tekniske projekter og arkitektur

    Københavnsområdet

    Statens IT

    Databaseadministrator med fokus på MS-SQL

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    SAP logistikproces specialist til Forsvarsministeriet Materiel- og indkøbsstyrelsen

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S