Jørgen Bardenfleth, formand for IT-Branchen og administrerende direktør for Microsoft Danmark, mener ikke, at der skal være arbejdsgiverens pligt at sørge for, at medarbejderne benytter sig af de ergonomiske hjælpemidler, som arbejdspladsen stiller til rådighed.
Det mener ellers to fagforeninger, Computerworld har talt med.
Og fysioterapeuter advarer om, at det kan give varige mén, hvis man sidder forkert og for længe foran en bærbar computer.
"Det er selvfølgelig vigtigt, at arbejdspladsen stiller de rette ergonomiske værktøjer til rådighed," siger Jørgen Bardenfleth.
Han mener også, det er vigtigt, at man giver medarbejderne den rette rådgivning, så de kan sidde ordentligt, og at man i øvrigt opfordrer folk til at benytte sig af tilbuddet om hjælpemidler og rådgivning.
"Men vi kan ikke tvinge medarbejderne til rent faktisk at gøre det," siger han.
Han understreger, at man som arbejdsgivere ingen interesse har i, at folk bliver syge.
"Og derfor er vi selvfølgelig interesseret i at værktøjerne bliver brugt, ellers er det jo også spild af penge at indkøbe dem. Men tvang er ikke en farbar vej. Rådgivning, information og best practice - folk der hjælper hinanden - er den rette vej," siger han.
Skal tage udgangspunkt i den enkelte
Jørgen Bardenfleth mener, at det vil være uhensigtsmæssigt, hvis han som chef skal påtale, hvis folk sidder forkert.
"Men selvfølgelig vil jeg gerne hjælpe mine kollegaer. Derfor mener jeg, man skal tage udgangspunkt i den enkelte medarbejder og så rådgive den vej omkring," siger han.
I øvrigt tilføjer han, at den bærbare udmærker sig ved, at man kan tage den med sig alle steder.
"Det er jo det, der er den primære årsag til, at vi overhovedet bruger de bærbare," siger han.
Det betyder, at folk typisk sidder i mange forskellige arbejdsstillinger i løbet af dagen.
"På den måde undgår man, at folk sidder stille og derfor ikke belaster kroppen med den samme siddestilling dagen lang," siger Jørgen Bardenfleth.