Se Computerworlds store lønstatistik for den danske it-branche 2010.
Computerworld mener: I mange år har det været en tilbagevendende diskussion, om man kunne udarbejde en definition af en it-professionel.
En slags dna-beskrivelse af arbejdsopgaverne i de job, der tilsammen kunne beskrives som it-professionen.
Den diskussion er aldrig blevet afsluttet, og det bliver den heller ikke.
For lige nu fragmenteres opgaverne og dermed it-jobbene yderligere i takt med den teknologiske udvikling, der langsomt, men sikkert driver cloud computing fremad.
Det kan du læse mere om her.
Cloud slører udsynet
Begrebet cloud computing er i øjeblikket på højeste hype-niveau, og det slører sigtbarheden i diskussionen.
Men bundlinjen er stadig, at anvendelsen af informationsteknologi bliver mere og mere strategisk og dermed både kræver og giver mulighed for en stadig professionalisering af it-leverancerne.
Den yderste konsekvens af den professionalisering opstår, når en kunde online kan vælge en service, købe den og anvende den med det samme uden at tænke nærmere over det.
Eksemplet er godt nok fortegnet, for det vil blandt andet kun blive til virkelighed i forbindelse med at løse nogle bestemte processer.
Men uanset hastigheden, er det den retning, udviklingen bevæger sig i. Og det kommer til at betyde et sceneskift for de it-professionelle.
Den gode nyhed er, at udvikling og drift af informationsteknologi fortsat vil være lige så arbejdskraftintensiv som i dag.
Vi rykker ud i verden
Selv om udvikling og drift af teknologi slet ikke er i nærheden af at bruge lige så mange ressourcer, som teknologien er med til at spare for kunderne, undervurderes det helt generelt, hvor mange gode hoveder og hænder det kræver at levere toptunet it.
Den dårlige nyhed er, at mange af de arbejdspladser vil ligge helt andre steder i verden.
Indien og Kina vil være der, hvor it-leverandørerne i fremtiden vil få udviklet og vedligeholdt både den software og hardware, som er nødvendig for at gøre cloud computing til en velsmurt motor i verdensøkonomien.
Men det er der heller ikke noget mystisk eller overraskende i.
Samme udvikling så vi med sværindustrien, tekstilindustrien og så videre.
Den globale arbejdsdeling er et naturligt vilkår i den globale markedsøkonomi.
Men i modsætning til sværindustrien og tekstilindustrien vil der ikke alene være job tilbage i it-branchen med at udvikle og designe it i Danmark.
Brugerne - de danske virksomheder - skal fortsat have it-medarbejdere i et stort tal til i praksis at få teknologien til at understøtte forretningsprocesserne i netop deres virksomhed.
Formanden for de it-professionelles interesseorganisation Dansk IT, Klaus Kvorning Hansen, udtrykker det meget præcist, når han siger:
Tæt på forretningen
"Danske it-medarbejdere skal kompensere for deres høje løn ved at være tæt på forretningen. Du skal simpelthen være forretningskritisk i en eller anden udstrækning. Det handler om at levere det, som den, der sidder på lang afstand, har meget svært ved at levere."
Læs mere om fremtidens opgaver for den danske it-medarbejder her.
Der er altså dygtige generalister og specialiserede udviklere, som itafdelingerne ikke vil have brug for længere, og som skal konkurrere om arbejdspladserne med kinesiske eller indiske kolleger.
Til gengæld er der en god motivation for at tilegne sig den nødvendige forretningsforståelse.
Danmark er nemlig ifølge Klaus Kvorning Hansen langt fremme i den udvikling:
"I USA og andre lande er barriererne mellem forretningen og teknologien større. Jeg tror, der er en større forståelse af nødvendigheden af det i Danmark."
Dermed er der gode muligheder for, at teknologien kan være med til at holde danske virksomheder i det globale førerfelt.
Men sceneskiftet for it-medarbejderne er begyndt.
Se Computerworlds store lønstatistik for den danske it-branche 2010.