Computerworld News Service: I denne uge afslører Yahoo testversionen af en større opgradering af virksomhedens mail-service, hvis brugerengagement har været støt faldende til stor skade for selskabets overordnede forretning.
Tjenesten heder Yahoo Mail Beta, og den nye version indeholder blandt andet opdateret interface og navigation, forbedrede funktioner til billeder og video, større integration med Facebook og Twitter samt et forbedret spamfilter.
Der er meget, der står på spil med den nye opgradering. I maj skød Yahoos administrerende direktør, Carol Bartz, skylden på mailen for det faldende brugerengagement på alle virksomhedens tjenester.
Under en tale til en event for Yahoos investorer, fortalte Carol Bartz, at det havde "været lidt fladt" med brugerengagementet på Yahoo Mail, og at virksomheden derfor var i gang med en opgradering.
"Det vigtigste for engagementet er mail-tjenesten," sagde hun dengang.
Det gennemsnitlige antal brugte minutter per bruger på Yahoos sider faldt fra 336,4 minutter i januar 2009 og til 247,9 minutter i april 2010, fortæller ComScore.
Nu får alle 273 millioner brugere af Yahoo Mail chancen for at afprøve den nye beta-opgradering ved at gå ind på http://features.mail.yahoo.com og trykke på "Try It Now"-linket.
Den nye version er designet til at være hurtigere, specielt for folk der logger ind via mobile enheder eller med en langsom forbindelse.
Integrationen med Twitter og Facebook vil gøre det muligt for brugerne at se statusopdateringer fra de sociale netværk direkte i Yahoo Mails interface, ligesom man også selv kan udsende opdateringer derindefra.
Yahoo Mail Beta gør det desuden muligt at se fotografier og video fra sider som Yahoos Flickr, Googles Picasa og fra Youtube direkte i programmet.
Yahoo Mail er også blevet bedre til at spore spam og søgefunktionen er derudover forbedret en del.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen