En iPhone kommer til verden

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. juni 2007.


Vi er fem år foran konkurrenterne med iPhone, sagde Apple-chefen Steve Jobs, da iPhone første gang blev fremvist.
Men kan Apple gentage succesen fra iPod, hvor man forvandlede en uglamourøs musikafspiller til et hot modefænomen, og med 100 millioner solgte enheder satte en de facto-standard for hele segmentet med sit enkle, brugervenlige og elegante produkt?
Og kan Apple få millioner af forbrugere til at lægge mindst 3.000 kroner for en telefon, som ikke understøtter 3G, har en begrænset batterilevetid og en lagerkapacitet, der blot er en tiendedel af iPod'ens?
Det skal Apples nye produkt bevise fra og med i dag, hvor telefonen sendes på gaden i USA.

Hvem er målgruppen?
Kigger man kun på telefonens konfiguration og pris, kan det i første omgang være svært at identificere et større købersegment. For den almindelige bruger er prisen på over 3.000 kroner i overkanten.
Til den passionerede video- og musikelsker er lagerkapaciteten nok i underkanten af, hvad samlingen kræver, og til den krævende business- og mobilbruger mangler iPhone understøttelsen af 3G. Samtidig understøtter iPhone hverken Microsoft Exchange eller Lotus Notes, som mange virksomheder benytter.
Multitouch-brugerfladen kan appellere til mange, men det er en helt ny måde at navigere på, hvilket kan skræmme den mindre erfarne bruger, der efterhånden er helt tryg ved den almindelige mobiltelefons knapper.
Omvendt er der naturligvis den gruppe, der elsker Apple og bare må eje alle de produkter, firmaet spytter ud.
Sandsynligheden taler således klart for, at en pæn del af iPod-menigheden vil opgradere til en iPhone, og det skulle sikre terminalen et rygstød. Desuden er de design-interesserede og naturligvis
tech-freaks, der altid står forrest i køen, når nye spændende produkter rammer forretningerne, klar til iPhone.
Det lyder som hårde odds for den nye terminal, men man må ikke undervurdere Apples evne til at opstøve et profitabelt forretningsområde og udfordre konkurrenterne med nye teknologiske features og et appellerende design - det er som bekendt set før.
"Apple er altid gået sine egne veje, og har formået at udvikle produkter, der både signalerer personlig identitet og samtidig gør køberen til en del af et fællesskab," siger Anders Søndergaard, der underviser i industriel design på Danmarks Designskole.
"Produkterne er præcist forarbejdede og uden alle de små dimser og knapper, som mange andre producenter tror giver et produkt værdi. Derved har Apple formået at adskille sig positivt fra konkurrenterne. Enkeltheden og stramheden betyder, at folk elsker dem," siger han.
Apples evne til at trylle nye trendskabende produkter frem understreges da også af, at der er rygter om både en Zune-telefon fra Microsoft og en PSP-telefon fra Sony.
Danske B&O er også blevet nævnt i forbindelse med et
lignende produkt. Alle vil naturligvis være ombord på toget, når det kører.

Enorm interesse
Ifølge teleselskabet AT&T, som kommer til at stå for salget af iPhone i USA, er der allerede flere millioner amerikanere, som har meldt sig som interesserede købere. Telefonen er hypet helt enormt i USA, hvor der næsten er en hysterisk forventningsglæde.
"Interessen har været enorm. Mange millioner mennesker har bedt os ringe, når telefonen er klar," har Randall Stephenson, driftsdirektør i AT&T, tidligere sagt til erhvervsavisen Financial Times.
En amerikansk meningsmåling siger, at 18 millioner er klar til at købe en iPhone, mens Apple selv vurderer, at der vil være solgt 10 millioner iPhone-telefoner ved udgangen af 2008.
Interessen i USA har været usædvanlig stor, og det kan også blive tilfældet, når iPhone dukker op i Europa sidst på året.
"Det er et velfærdsprodukt, der viser overskud, og det vil uden tvivl appellere til de rige europæiske forbrugere," siger Anders Søndergaard, fra Danmarks Designskole.
Antallet må for en tid endnu stå hen i det uvisse, men i modsætning til mp3-kampen er Apple i dette tilfælde oppe mod meget skrappe modspillere med produkter, der allerede har et solidt fodfæste på markedet. Blackberry har således et stærkt greb om store dele af det amerikanske erhvervsmarked. Nokia og Sony Ericsson byder på teknologisk nok så kompetente produkter.
Apple har dog en stor fordel i, at firmaet har forstået at vække nysgerrighed i pressen og derved en produktomtale ,som selv den største mobilproducent kun tør drømme om - på en god nat. Samtidig er der ingen tvivl om, at salget af iPhone vil blive suppleret med et hav af gadgets, der kan benyttes sammen med telefonen.
Disse tillægsprodukter har været en kæmpe succes i forbindelse med iPod'en, og sådan en succes vil med garanti blive gentaget.

Masser af charme
I sin præsentation på Mac-World i San Francisco, der løb af stablen i januar, kaldte Steve Jobs iPhone for "revolutionerende med et teknologisk forspring på fem år," mens han tryllebandt publikum med en demonstration af telefonens forskellige funktioner.
Noget af det mest spændende ved iPhone er brugergrænsefladen, hvor man bruger fingrene til at åbne, lukke og initiere applikationer og medier. iPhone bruger således en særlig multitouch-skærm, der i modsætning til andre trykfølsomme paneler kan betjenes med flere fingre på samme tid på den 3,5-tommer store skærm.
Det betyder, at denne nye type interface, som iPhone med garanti vil gøre meget populær, varsler et skift væk fra Mac og Windows' så velkendte tekst-og-ikon-flade.
Skærmen kan desuden benyttes både horisontalt og vertikalt, og den har en indbygget sensor, som automatisk vender billedet efter den position, iPhone holdes i.
Den grafiske brugerflade i telefonen er baseret på Apples velkendte Mac OS X-system. Telefonen er meget åben med hensyn til tredjepartsudvik-
lere, der ønsker at skrive applikationer til iPhone.
Udviklere kan bruge web 2.0-udviklerværktøjer som eksempelvis Ajax til at frembringe applikationer, der kan udnytte den fulde version af Safari-browseren, der ligeledes er implementeret i mobilen.
Telefonen udstyres desuden med GSM, så man kan bruge den i alle større lande med undtagelse af Japan og Sydkorea, der ikke gør brug af teknologien.
Mangler teknologi
Dataoverførslen bliver understøttet af 802.11 b/g, Bluetooth 2.0 og EDGE. WiFi-funktionaliteten betyder, at man kan downloade sin musik, når men er i nærheden af hjemmets trådløse netværk - en funktion, der har været savnet på iPod - men iPhone egner sig ikke til download eller video- streaming, mens man er på farten, grundet den manglende 3G-teknologi, hvilket har været et kritikpunkt fra mange kanter.
"iPhones største problem er, at den ikke understøtter 3G. Apple havde fra starten en forventning om, at terminalen ville blive business-brugernes telefon, men det bliver den ikke. En forretningsmand kræver efterhånden 3G af sin telefon," siger Brian Troelsen, senior analytiker, IDC.
Målgruppen bliver i stedet high end-privatbrugere.
"iPhone vil næppe revolutionere mobilt internet, fordi den ikke kan forventes at nå en kritisk masse til at påvirke markedet i nævneværdig grad inden for den nærmeste fremtid," mener BrianTroelsen.
En af de massive anker mod iPhone har været batterilevetiden på telefonens indbyggede lithium-batteri. Apple opgiver den til at være otte timer, hvis iPhone bruges til tale, video eller til at surfe på. Benyttes den som musikafspiller, kan den efter sigende holde i 24 timer.
Batterilevetiden er et område, hvor mange brugere vil opleve en forringelse i forhold til, hvad de ellers er vant til fra deres telefon. Samtidig er batteriet indbygget i telefonen og kan således ikke lige erstattes med et andet batteri. Batteri-levetiden er dog ikke kun et problem for Apple, men også for de øvrige smart phone-producenter.
Lagerkapaciteten er ligeledes noget klejn, hvis det er me-
ningen, at iPhone skal erstatte den 80 gigabyte store iPod.
Den største iPhone efterlader 72 gigabyte musik på iPod'en, som man ikke kan medbringe. iPhone bliver nemlig solgt med en kapacitet på henholdsvis fire og otte gigabyte, hvilket for mange vil være i underkanten til en ægte multimedieenhed.
En avanceret smartphone kunne ligeledes forventes at diske op med understøttelse af det hurtige 3G-net til dataoverførsel, men det er ikke tilfældet i den første udgave af iPhone.
Telefonen er således ikke velegnet til at downloade musik eller streame video, når man bevæger sig uden for hjemmets trådløse netværk.
I Europa er 3G et meget varmt emne, men udbredelsen af 3G i USA er begrænset, og det er begrundelsen for, at telefonen ikke er udstyret med teknologien.

Besværlig løsning
Bindingsperioden til teleoperatøren AT&T, der har eksklusivforhandling af iPhone i USA ser ud til at blive på hele to år.
Og der er ikke udsigt til, at produktet sælges med rabat som det ellers er tilfældet med rigtig mange mobiltelefoner. Det er for tidligt at sige, om det bliver det samme i Danmark, eller om iPhone udelukkende vil blive solgt fra firmaets egne butikker.
Rygterne går desuden på, at den nuværende udgave af telefonen nærmest har udbygget sim-kortet i telefonen, så man ikke bare kan udskifte det, men skal have professionel hjælp til at åbne telefonen for at skifte kortet. En perfekt løsning, hvis man vil binde forbrugerne til en udbyder, men en meget besværlig løsning for forbrugeren, der selv vil bestemme.
iPhone byder på et to megapixel kamera, hvilket der ikke er noget spektakulært i. Til sammenligning har nye topmodeller fra andre producenter som eksempelvis Nokia N95 et kamera på hele fem megapixel.
Nu skal Apple så bevise, at virksomheden kan skabe en kanonsucces. Med iPhone har de skabt en telefon, der hører til blandt de smukkeste på markedet og udstyret den med en brugerflade, der på mange områder imponerer med sin enkle og veldesignede navigation.
Funktionerne placerer dog ikke terminalen i førerfeltet, og det kan blive en barriere, ikke mindst i Europa, hvor der traditionelt lægges stor vægt på teknologien.

Boks:
Tekniske specifikationer
Skærm: Trykfølsom, 3,5-tommer, opløsning 320 x 480 pixel, 160 ppi.
Navigation: Multitouch.
Operativsystem: OS X.
Synkronisering: Via iTunes.
Lagerkapacitet: fire eller otte gigabyte.
GSM: Quad-band (850, 900, 1800, 1900 MHz).
Trådløs: WiFi 802.11b/g, EDGE og Bluetooth 2.0.
Kamera: 2 megapixel.
Batteri: Indbygget lithium-batteri.
Batterilevetid: Op til otte timers taletid, op til 250 timer i standby.
Dimensioner: 11,5 x 6,1 x 1,2 cm.
Vægt: 135 gram.

Fire ting vi godt kan lide
Design
Apple er kongen, når det kommer til design.

Brugerfladen
Flotte og overskuelige menuer, der i bedste Mac-stil stadig imponerer.

Navigation
Multi touch-navigation er helt sikkert fremtidens måde at styre sin digitale enhed på.

Software
Hele OS X og Safari-browseren er bygget ind i iPhone. Det giver et hav af muligheder.

Fire ting vi ikke kan lide
Batteriet
Har indbygget batteri, der ikke kan udskiftes med et reservebatteri.

Prisen
Mindre end 3.000 kroner kan næppe gøre det.

Mangler 3G
En avanceret smartphone uden mulighed for hurtig datatrafik er en stor svaghed i forhold til konkurrenterne.

Lagerplads
Kapaciteten er på blot fire eller otte gigabyte. Det bliver svært at få plads til musiksamlingen, videoer og e-mails.

OriginalModTime: 28-06-2007 14:32:15




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere