Artikel top billede

(Foto: Anatoly Vartanov (c) 2008 / Anatoly Vartanov aka UltraONE)

Apples udfordring: At få brændt 273 mia. kroner af

ComputerViews: Apple har akkumuleret et aldeles gigantisk beløb i sin pengetank, og overvejelserne om, hvad de skal bruges på, er i fuld gang.

ComputerViews: Apples produktionslinjer banker iPhones ud lige så hurtigt, som samlebåndene kan køre.

Verdens mobilkunder kan ikke få nok af smartphonen, der for tiden er Apples helt uden sammenligning bedst sælgende produkt med en samlet andel på over 40 procent af selskabets samlede salg.

Med meget store to-cifrede vækstrater skovler Apple penge ind.

Faktisk har det amerikanske selskab akkumuleret gigantiske 137 milliarder kroner i rå kontanter og kortsigtede investeringer.

Medregner man de langsigtede investeringer, kommer beløbet i Apples pengetank helt op på 273 milliarder kroner. Det svarer til mere end halvdelen af Danmarks samlede offentlige forbrug i 2009 - inklusive alt.

Det enorme beløb gør Apple til en af de virksomheder i verden, der har akkumuleret flest penge.

Og selv om pengene fortsat strømmer ind, åbner det enorme beløb for det helt relevante spørgsmål: Hvad skal Apple bruge de mange penge på? For bruges skal de.

Jobs: 'Strategisk bla bla'
Topchef Steve Jobs er vældig ulden.

Hans hidtil eneste kommentar om de mange penge har været, at Apple indtil videre holder fast i de mange penge, som med tiden muligvis skal bruges på "strategiske muligheder."

Javel så.

For et selskab, der opererer inden for både hardware, software, mobiltelefoner og indholdsdistribution er det nok det mest åbne svar, der overhovedet kan gives.

Hertil kommer, at en del af milliarderne vil være givet godt ud på at hyre et headhunter-firma, der kan afsøge markedet for de allerbedste innovative og dristige topchefer i verden med henblik på at finde Steve Jobs afløser.

Steve Jobs' person er i dag uhyre tæt sammenkoblet med Apples succes som mærkevare og innovativt selskab, men han er ikke udødelig.

Og hans afløser vil selv i bedste fald skulle bruge flere år på at profilere sig i en grad, der blot gør, at Apple kan undgå at tabe milliarder i værdi den dag, Steve Jobs trækker sig fra posten.

For et selskab med Apples enorme pengetank vil det desuden være en oplagt mulighed at købe det selskab, som Steve Jobs mulige afløser i dag er chef for.

Det er en manøvre, som Apples faktisk selv har anvendt, da det i 1996 købe selskabet NeXT, som Steve Jobs dengang var direktør for, og som han selv stiftede i den årrække, hvor han var sat uden for døren af Apple.

Dette skal Apple leve af

Mange af selskabets store innovative og branche-ændrende ideer - som iPod, iPhone og iTunes - stammer faktisk fra dels eksterne konsulenter, dels opkøb, hvorefter ideerne er blevet videreudviklet og kombineret med Apples styrker inden for brugerdesign og teknologi.

Apple har gennem årene købt mange selskaber - heriblandt danske Polar Rose fornylig -  men selskabet har aldrig betalt mere end en halv millliard dollar for et selskab.

Og intet tyder på, at denne tilgang vil blive ændret i den kommende tid, selv om der florerer spekulationer om, at Apple er interesseret i både Facebook og Disney-koncernen. Det er nu næppe sandsynligt.

Mere sandsynligt kan være en række mindre opkøb inden for net-tv, hvor Apple for tiden er fokuseret på Apple TV mediaplayeren.

Også Adobe kan være interessant for Apple. Adobes Flash-teknologi har længe været en torn i øjet på Apple, og Apple har besluttet, at iPhonen ikke skal vise Flash-videoer i modsætning til Googles Android. Steve Jobs mener, at Flash er dårlig og sløv.

Men måske kan han se muligheder, hvis han selv kan få lov til at innovere på produktet.

Desuden sidder Adobe tungt på markedet for billedbehandling og layout-software, hvor også Apple har været et foretrukkent mærke i mange år.

Microsoft er imidlertid også interesseret i Adobe, og de to selskaber har drøftet muligheden for, at Microsoft skulle købe Adobe.

Også en række andre selskaber nævnes som potentielle opkøbsemner for Apple. De tæller Nvidia, Netflix og Electronic Arts.

Pengene ind under madrassen

Under alle omstændigheder er det sikkert, at Apple ikke vil brænde 273 milliarder kroner af på at opkøbe selskaber - ikke engang på længere sigt.

Og siden selskabet for tiden genererer flere penge, end det på nogen måde kan geninvestere, vil det være oplagt at udbetale store dividender til selskabets aktionærer.

Skal denne manøvre give mening, vil det kræve, at Apple kan fortsætte med at skabe stor-sælgende produkter, der fortsat kan skubbe selskabets vækst fremad.

Ellers kan store udbetalinger til aktionærerne være med til at kølne nye investorers interesse for selskabet, fordi selskabets værdi på denne måde kan blive udhulet udhulet.

Der er også den mulighed, at Apple vælger at gemme pengene under madrassen.

Apple var tæt på at afgå ved døden i 1990'erne, hvor innovationen og produktudviklingen var død og produkterne old school.

Det var før Steve Jobs blev hentet tilbage med sine innovative ideer og ikke mindst sin vilje til at satse hele butikken på at lancere produkter, der ikke skulle ind på, men skabe nye markeder.

Det går stærkt i teknologibranchen, og med Apples nærdød-oplevelse i baghovedet, kan det meget vel være, at Steve Jobs vælger at lade Apple ligge oven på en stor, fed og svulmende pude af rå kontanter, som selskabet kan suge på i en periode, hvis selskabet en dag kommer ud i problemer.

Det mest sandsynlige er en kombination af disse ting: Et par 'mindre' opkøb, en jagt på Steve Jobs afløser, en smule dividende og en masse penge under madrassen.

Hvad synes du, at Apple skal bruge pengene på som 'strategisk mulighed'?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere