Teleanalytiker: 3-nedbrud kan være dramatisk

Nedbruddet hos 3 skyldes en fejl i selskabets kernenetværk i Sverige. Og det kan være "dramatisk," mener teleanalytiker.

Artikel top billede

Foto: Greig Jewell (Foto: Copyright (2007) Craig Jewell / Craig Jewell)

Det er en fejl i teleselskabet 3's kernenetværk i Sverige, som tirsdag betyder, at mere end 300.000 danske kunder hos 3G-pioneren nu i 11 timer har været på et net, der er stort set dødt.
 
Det oplyser selskabets kommunikationschef, Knud Løkke Rasmussen, der ligesom resten af selskabets chefer og kunder er ude af stand til at kontakte omverdenen på firmaets telefoner.
 
I formiddags lovede selskabet i en pressemeddelelse at have normal drift på nettet omkring klokken 11. At der nu er gået yderligere et par timer indikerer, at der er tale om et langt mere indviklet problem end først antaget.
 
3's kommunikationschef fortæller Computerworld, at fejlen opstod efter en planlagt, simpel softwareopdatering af en del af det såkaldte core- eller kernenetværk i Sverige. 

"Meget alvorlig sag"

Hos televirksomheden Netplan fortæller teleanalytiker Torben Rune, at en fejl i et core-netværk kan være ganske dramatisk.
 
"Det er en meget, meget alvorlig sag, når et core-netværk hos en operatør ikke fungerer. Det betyder, at man er fuldstændig afskåret fra at kunne få fat i nogen ting," siger Torben Rune.
 
Han forklarer, at det kan være meget komplekst at fejlrette problemer, hvis det er sådan, at fejlen afskærer basestationer fra netværket.
 
"Så er der ikke andet at gøre end at tage gummiskoene på og køre ud til den pågældende central og installere per håndkraft," siger Torben Rune, som oplyser, at der findes 1.200 centraler i landskabet alene i Danmark. 
 
Opgraderer nettet om natten
Ifølge Torben Rune foregår opdateringer af telenetværk typisk om natten for at have tid til at fejlrette eventuelle problemer inden morgengry. Med en nedetid på omkring 11 timer mener analytikeren, at nedbruddet nærmer sig rekord i kategorien nedbrud efter softwareopdatringer.
 
"Men i dag er det gået ud over 3's kunder. I morgen er det måske TDC's, Telenors eller Telias kunder. Det kan ramme alle," siger Torben Rune.

Hos 3 i Danmark fortæller kommunikatinschef Knud Løkke Rasmusssen, at firmaets svenske teknikere sammen med leverandøren Ericsson arbejder på en roll-back-løsning af problemet, som skal sikre, at reparationen ikke skaber nye problemer for den del af kunderne, som i øjeblikket er gået fri af nedbruddet. 

Samtidig afviser han, at situationen kræver, at teknikerne skal ud i skoven. 
 
"Der er ikke gummistøvler inde over. Allerhøjst nogle små skruetrækkere," siger Knud Løkke Rasmussen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    KMD A/S

    Product Owner

    Nordjylland

    Politiets Efterretningstjeneste

    Er du vores næste IT-Specialist til Center for CNE-Operationer?

    Københavnsområdet

    Dansk Fundamental Metrologi A/S

    IT Specialist with Expertise in Microsoft Technologies and Programming

    Københavnsområdet

    PensionDanmark

    Senior Data Scientist

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S