Kontorpakker til computeren er et kæmpe forretningsområde.
Alene i Danmark har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen opgjort, at der årligt afsættes 1,25 millioner kontorpakker med en omsætning på cirka 800 millioner kroner.
Omsætningen på kontorpakker udgjorde således 1,5 procent af den samlede omsætning på it-området i 2009. Det offentliges indkøb af kontorpakker udgør cirka 10 procent af efterspørgslen i Danmark.
Langt hovedparten af de æsker, der leveres med software, er påtrykt et logo fra Microsoft.
Markedet er nemlig domineret af Microsoft, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har vurderet til at have en markedsandel på mindst 90 procent i Danmark.
Analysehuset Gartner vurderer, at dette tal er på hele 94 procent på verdensplan.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skriver på styrelsens webside at:
"Der er ikke velfungerende konkurrence på markedet for kontorsoftware. Markedet er præget af betydelige adgangsbarrierer, som gør det svært for nye aktører at komme ind på markedet."
"Tekniske og praktiske forhold påvirker kundernes valg og gør det sværere at skifte kontorpakke. Der sker færre leverandørskift på markedet for kontorsoftware end på andre markeder."
OpenOffice har ti procent
Microsoft er imidlertid ikke alene på markedet, hvor den væsentligste desktop-konkurrent i Danmark til Microsoft Office er open source-produktet OpenOffice.
OpenOffice, der netop har fået en ny gren af produktet, der hedder LibreOffice, opgjorde tidligere på året, at deres software ligger på 14 procent af de danske computere.
Det tal er opgjort af det tyske analysefirma Webmasterpro. Firmaet har målt sig frem til, at der i 2009 var 534.000 brugere af OpenOffice inden for landets grænser.
Et tal, der harmonerer udmærket med OpenOffices egne download-tal på cirka 500.000 per halvår.
Undersøgelsen er dog behæftet med en usikkerhed på fem procent og Leif Lodahl fra LibreOffice (der tidligere har været talsmand for OpenOffice i Danmark) vurderer da også tallet til at være en smule lavere - nemlig omkring 10 procent.
Google på vej
Hvis man gør regnskabet op efter omsætningen, er Microsoft igen helt i top.
Gartner vurderer i rapporten, Market Share: Office Suite, Worldwide, 2009, at firmaet i 2009 hev 63,5 milliarder kroner hjem, svarende til 94,5 procent af den samlede omsætning.
Det tal er dog et fald på næsten 5,3 milliard kroner i forhold til 2008.
Apple omsatte for 497 millioner kroner, mens Corel, der producerer WordPerfect, omsatte for 264 millioner kroner.
Når man opgører størrelsen i forhold til omsætningen, er open source-produkterne svære at få øje på. Gartner vurderer, at de fylder mindre end en procent, men at de kan se frem til vækst ikke mindst i den offentlige sektor og i udviklingslande.
Google springer i øjnene som et firma med en ren online-kontorpakke. Her oplevede man en stigning i omsætningen fra 26 millioner kroner i 2008 til 63,5 millioner kroner i 2009. Små beløb i forhold til giganterne, men der er tale om en tendens, vurderer Gartner i rapporten.
"Der er tegn på, at man bevæger sig væk fra desktoppen og i retning af virtuelle kontorpakker. Der er gode forretningsbetingelser for både ny og eksisterende udbydere af disse løsninger," lyder en af konklusionerne fra Gartner.
Britiske BBC skriver, at fire procent af kontorpakke-brugerne benytter Google Docs. Det lyder højt, men det kan være fordi, at Google Docs anvendes som supplement til en lokal kontorpakke.
Blød landing
Der er nemlig stor interesse for online-produkter, som ikke installeres på harddisken, men kan bruges via en browser, vurderer en analytiker.
"Det er en generel tendens, at software bevæger sig væk fra computeren og ud på nettet. Et eksempel er virksomhedernes mail-systemer, der i dag ofte drives eksternt," siger Anders Elbak, senior analytiker i IDC.
"Det vil også ske med kontorpakkerne. Men vi skal nok igennem nogle hybrid-løsninger først, så skiftet bliver blødt. Desuden skal man have en meget solid adgangsvej til produkterne, der er fundamentale i mange firmaer," siger han.