Læs også: Sådan flyver du sikkert ind i dataskyerne med SaaS.
På grund af simpliciteten i de nuværende SaaS-løsninger støder mange virksomheder også på helt banale problemer, som eksempelvis betaling af den månedlige software-leje, når de hopper med på cloud-bølgen.
Det skyldes, at SaaS-leverandørerne udelukkende tilbyder kreditkortbetalinger,hvilket kan være svært at håndtere for kunderne.
Svært med kreditkort
"Med et kreditkort kan det være meget vanskeligt for en større virksomhed at holde styr på, hvem der har betalt for hvad, hvis virksomheden er vant til at bogføre regnskaberne ved hjælp af fakturaer. Lige nu er der mange SaaS-leverandører, som ikke forstår, at kunderne stiller krav om at kunne modtage og betale fakturaer i stedet for at bruge kreditkortet," siger Carsten Jørgensen fra Devoteam Consulting.
Fordi betalingsformen er så simpel, kan der også være problemer med at holde styr på, hvilke afdelinger - og ikke mindst personer - der har adgang til data.
For når en person stopper i virksomheden, kan han eller hun så nemt som ingenting tage brugernavn og passwords med sig til sit nye job og dermed få adgang til både applikationer og data fra sin tidligere arbejdsgiver.
"SaaS er jo i mange tilfælde designet til et brugernavn og password, og derfor er det vigtigt, at en SaaS-kunde opstiller interne procedurer for, hvordan man holder styr på brugernavne og passwords," understreger Carsten Jørgensen.
Han fortæller også, at nogle leverandører nu giver mulighed for flere løsninger med to-faktor-sikkerhed som eksempelvis SecureID.
Læs også: Sådan flyver du sikkert ind i dataskyerne med SaaS.