Læs også: Unge vil have faget 'internet' på skoleskemaet.
Med mere end 500 millioner brugere har Facebook stor potentiel indflydelse på mange mennesker, når tjenesten ændrer på sine betingelser.
Rigtig mange af brugerne er unge mennesker, og det har ikke skortet på fordomme om unges ringe bevidsthed om sikkerhed på de sociale medier.
Den myte piller en ny rapport fuldstændig glansen af.
Rapporten slår fast, at de unge ikke bare jævnligt justerer på deres sikkerhedsindstillinger, men at de er mere tilbøjelige til at gøre det i dag end for et år siden.
Du kan læse mere om unge danskeres krav til netsikkerhed her.
Medforfatter på den omfangsrige og særdeles informationstunge rapport er Dana Boyd, som er ekspert i sociale medier.
Boyd, der er forsker hos Microsoft, har forfattet rapporten sammen med Eszter Hargittai, som er associeret professor ved Northwestern University.
De to har interviewet den samme gruppe af studerende med Facebook-profiler i såvel 2009 som i 2010.
Roder med sikkerhedsindstillinger
Langt den overvejende del af disse har ifølge rapporten rodet med sikkerhedsindstillingerne på deres profil mindst en gang i det sidste år.
Andelen af studerende, som justerede på disse 'privacy settings' steg dramatisk fra 2009 til nu.
"Vores data viser, at de unge langt fra opfører sig nonchalant og risikabelt. Tværtimod så går hovedparten af de unge voksne brugere af Facebook op i sikkerheden på siden i et eller andet omfang," konstaterer rapporten.
Ni ud af 10 ændrer indstillinger
I 2009 havde 90 procent af de studerende ændret på deres indstillinger mindst en gang, mens mere end hver fjerde havde ændret indstillinger mindst fire gange.
I år har praktisk talt alle (98 procent) ændret deres 'privacy settings' mindst en gang, mens mere end halvdelen har gjort det mindst fire gange.
Forskerne kommer ikke med nogen definitiv årsag til den øgede interesse for at sikre sig sikkerhedsmæssigt, men bringer flere teorier på banen.
"En forklaring kan være den øgede offentlige opmærksomhed omkring privatlivet, mens en anden kan være, at der sker flere ændringer i Facebooks fabriksindstillinger (default settings). En tredje årsag kan være, at Facebook, da tjenesten sidste år ændrede på sine forretningsbetingelser vedrørende personlige oplysninger, opfordrede alle brugere til at bruge en 'privacy wizard' til at gennemgå deres indstillinger.
I øvrigt afslører rapporten også, at når det gælder interessen for at holde øje med sine 'privacy settings' er der ingen forskel på piger og drenge.
Det er der i stort alle andre i alle andre forhold, hvor internettet er involveret, så det er værd at lægge mærke til.