SAP er en af de største producenter af ERP-løsninger i verden. Sådanne Enterprise Resource Planning-systemer er typisk meget store og komplekse at implementere og - viser det sig - temmelig dyre at vedligeholde.
For eksempel vil summen af de årlige omkostninger til support, drift og vedligehold af en SAP-løsning over en årrække på blot tre til seks år "ofte være højere end initialomkostningerne til implementering."
Disse tal for vedligehold stammer fra danske SAP-implementeringer, og de kan findes i en ny oversigt over det danske SAP-marked.
Undersøgelsen, der har titlen SAP i Danmark - den uvildige 360 graders evaluering af det danske SAP-marked, er forfattet af konsulenthuset HerbertNathan & Co.
To en kvart på fuld tid
Når en virksomhed implementerer en SAP-løsning, inddrages normalt medarbejdere fra blandt andet it-afdelingen, og når implementeringen er færdig, overgår en del af disse medarbejdere typisk til et internt SAP-kompetencecenter.
Her skal der tages vare på alt fra basale supportopgaver til sikring af, at SAP-installationen udnyttes og udvikles i harmoni med virksomhedens forretningsmæssige udvikling.
I gennemsnit består sådan et kompetencecenter af halvanden fuldtidsmedarbejder per 100 'tunge' brugere og derudover anvendes i gennemsnit trekvart ekstern fuldtidskonsulent. Altså anvender SAP-kunden i gennemsnit cirka to en kvart mand på fuld tid per 100 'tunge' brugere til drift, support, vedligehold og videreudvikling.
En 'tung' bruger har licens til at anvende næsten samtlige transaktioner i systemet - betegnes også en SAP Professional User.
19.000 kroner pr. bruger pr. år
Summen af de årlige omkostninger til support, drift og vedligehold vil over en årrække på blot tre til seks år "ofte være højere end initialomkostningerne til implementering."
Omkostningerne ligger i gennemsnit på cirka 19.000 kroner per år per 'tung' bruger.
Dette beløb varierer meget og - konstaterer rapporten - "uden at spredningen hænger indlysende sammen med kompleksitet eller geografi."
Konklusionen er, at "en del virksomheder bør kunne reducere deres omkostninger ganske betragteligt."
Paradoksalt nok har udviklingen betydet, at vedligeholdelsesomkostningerne er blevet lavere de senere år.
Tidligere var det ifølge HerbertNathan-partneren Torben Iversen mere almindeligt at tilpasse ERP-løsninger til virksomhedens processer, hvilket betød vedligeholdelsen blev dyr. I dag er tendensen den omvendte, at man i højere grad tilpasser processerne til standardløsningen. På trods af det kan vedligeholdelsen af en SAP-baseret ERP-løsning altså hurtigt komme til at koste mere end indkøbet ifølge HerbertNathan-rapporten.