Computerworld News Service: I august-nummeret hævder magasinet Wired, at World Wide Web, som vi kender det i dag, er på vej retur til fordel for simplere, slankere tjenester, men for erhvervslivet synes internettet kun at blive mere og mere afgørende.
For første gang vil web content management (WCM) i år muligvis generere over en milliard dollar eller 5,86 milliarder kroner i omsætning for leverandørerne af denne type software i forhold til 5,21 milliarder kroner i det recessions-tyngede 2009.
Det vurderer Gartner i rapporten "Magic Quadrant for Web Content Management," der udkom i denne måned.
Gartner estimerer, at markedet for WCM-værktøjer generelt vil vokse årligt med 14 procent fra 2009 til 2014.
"Væksten i online-kanalen for erhverv stiger eksponentielt," siger research vice president for Gartner, Toby Bell, som er medforfatter til rapporten.
"Jeg tror, vi kun lige er begyndt at forstå internettets potentiale, og det gælder både kommercielt og for samfundet."
Selvom de fleste organisationer hidtil har anset deres websites for at være steder, de har kunnet offentliggøre statisk indhold om dem selv og deres virke, så anser flere og flere organisationer i dag deres tilstedeværelse online som hovedkommunikationskanalen til potentielle kunder og investorer.
Broget branche
Det betyder, at leverandører af WCM - en kategori, der spænder fra store softwarevirksomheder som Oracle og IBM til mindre, dedikerede leverandører som Open Text - tilføjer flere funktioner til deres web-orienterede content management-software for at imødekomme denne efterspurgte højere intensitet.
WCM-produkter kan i dag som standard levere indhold til mobile enheder, katalogisere og levere digitale aktiver som video og indeholder sociale netværksfunktioner.
"Købsbeslutningernes faktorer rækker nu udover det oprindelige fokus på offentliggørelse af indhold. Aktuelle online-strategier kræver, at et websites ejere, designere og udviklere overvejer den generelle oplevelse, der leveres til brugeren, og ikke blot indholdet," påpeger rapporten.
Integration bliver afgørende
Darren Guarnaccia, der er vice president for produktmarkedsføring hos WCM-leverandøren Sitecore, er enig i, at rammerne for denne type software er udvidede i de senere år.
Virksomheden tilbyder nu mulighed for at levere indhold til og fra mobile enheder samt mulighed for at analysere web-trafikken.
Guarnaccia bemærker også, at da virksomhedens salgspersonale begyndte at foretage de første salgsopkald for mere end 10 år siden, var det oftest systemadministratorer, de talte med. Nu er det chefer fra markeringsafdelingen og andre hovedsagligt ikke-tekniske afdelinger, der får salgstalen.
WCM-produkter vil også i stigende grad skulle fungere sammen med anden forretningssoftware for at give virksomhederne en mere detaljeret forståelse for, hvad brugerne søger, siger Toby Bell fra Gartner.
Som tiden går, vil sådanne systemer blive bedre til at personliggøre det leverede indhold og måle hvor stor en succes, denne personliggørelse har haft.
Det vil blive muligt for virksomhederne at "forstå, hvorfor de går efter præcist den ene eller anden slags indhold, og brugerne vil få mulighed for at slå forhold til og fra for enten at undgå eller tiltrække bestemte typer indhold," siger Bell.
I en spørgeundersøgelse blandt 1.000 forretningspartnere fandt IBM, at 45 procent eksperimenterer med sociale medier for at bruge dem til at generere nye kilder til omsætning.
Virksomheden løftede for nylig sløret for et sæt værktøjer og konsulent-tjenester til at hjælpe organisationer til at blive bedre til web 2.0.
Oversat af Thomas Bøndergaard