Få overblikket over Microsofts store partnerkonference 2010.
Washington DC, USA: Microsoft satser målrettet og indiskutabelt på cloud computing.
Fire år efter Microsofts topledelse satte kursen mod cloud computing, er det ikke længere for sjov - heller ikke for selskabets partnere, der nu får klar besked fra Microsoft: De skal følge med.
"Til dem, der ikke vil følge os over i skyen, kan jeg kun sige: Så er Microsoft nok ikke noget for jer," lød den kontante besked fra topchef Steve Ballmer, da han mandag åbnede selskabets årlige partnerkonference, der i år finder sted i Washington DC, USA.
"Men vil I med os over i skyen, er vi med jer hele vejen i jeres bestræbelser på at udnytte de fantastiske nye muligheder. Kunderne vil have fokus på forretningen - ikke infrastruktur."
Stor del af omsætning via partnerne
For Microsoft er partnerne yderst vigtige som fremskudte udviklings- og salgshære, der på baggrund af Microsofts teknologiske grundpakker udvikler og sælger tusindvis af produkter, der ofte er særligt tilrettede specifikke markeder og kundebehov.
Selskabet genererer en meget stor del af sin omsætning via det omfangsrige partnerøkosystem.
Det er derfor essentielt for selskabet, at partnerne - der er motiveret af muligheden for at tjene penge som del af verdens måske største sammenhængende software-miljø - deler opfattelsen af fremtidens muligheder og markedsefterspørgsel.
"Da jeg for fire år siden annoncerede den nye kurs mod cloud computing, var der mange, der sagde "åh nej, gør det ikke." Og jeg forstår dem, for det er et skræmmende træk, der tvinger os til at genopfinde vores forretningsmodeller. Men nu er det aldeles uundgåeligt," siger Steve Ballmer.
Mange af partnerne har allerede fået øjnene op for cloud computing efter flere års utvetydige signaler fra Microsoft om den retning, som udviklingen går i.
Markedet vil have cloud
Samtidig har Microsoft lanceret en stribe af nye produkter, der er udviklet specifikt efter den nye cloud-strategi - ikke mindst udviklingsplatformen Azure - priserne på cloud-produkterne er konkurrencedygtige, og de foreløbige salgstal tyder i den grad på, at det er den retning, som markedet efterspørger.
"Vi kan se, at antallet af partnere, der flytter med over i skyen, vokser betragteligt. Microsoft er helt klar til at transformere forretningen," siger Steve Ballmer.
Og en transformation er der tale om. Cloud computing fører masser af nye muligheder med sig - ikke mindst når det gælder salg af produkter til små virksomheder både nationalt og international.
Til gengæld lukker cloud-strategien andre døre - ikke mindst når det gælder hostingmarkedet, som Microsoft er rykket ind på med etableringen af seks enorme datacentre, der bliver de fysiske hjertekamre i cloud-strategien.
Microsoft: Kunderne er vilde
Microsofts hidtidige cloud computing-bestræbelser er indtil videre ifølge selskabet blevet godt modtaget blandt kunderne.
Chefen for selskabets erhvervsdivision, Stephen Elop, kan næsten ikke få armene ned, når han fortæller om salgskurverne inden for selskabets cloud-baserede produkter.
"Vi har overgået forventningerne til online-tjenesterne helt vildt. Vi har solgt 40 millioner 'sæder' (ét sæde er én bruger af en cloudtjeneste, red.) af onlinetjenesterne, og vi ser nu, at de store kunder er begyndt at implementere hundredetusinder af 'sæder' til cloud på én gang. Det går virkeligt hurtigt lige nu," siger Stephen Elop.
Få overblikket over Microsofts store partnerkonference 2010.