Få overblikket over Microsofts store partnerkonference 2010.
Washington DC, USA: Efter et ualmindeligt hårdt år er krisen ved at ebbe ud. Og der anes masser af dollar i farvandet.
Sådan lyder meldingen fra Microsofts absolutte top til selskabets store kreds af partnervirksomheder, hvor af mange i disse dage deltager i den årlige partnerkonference, der i år finder sted i USA's hovedstad Washington DC.
Her har 180 danske partnere taget turen sammen med op mod 13.000 personer fra partnervirksomheder verden over.
Det er væsentligt flere end i 2009, hvor finanskrisen netop havde ramt den store partnerkonference, der dengang oplevede faldende besøgstal og en stemning af afmatning.
Opportunities, opportunities, opportunities
Nu går det fremad. Ikke stille og roligt, men med store hop, lyder meldingen.
Microsoft har således - både internationalt og i Danmark - oplevet markant fremgang i de sidste måneder af selskabets regnskabsår, der sluttede med udgangen af juni.
Helt godt er det dog ikke. Og helt sikker på, at fremgangs-tegnene holder ved, kan ingen være, efter Steve Ballmer for et år siden med en alvorlig mine grænsende til det bekymrede talte om en økonomisk nulstilning.
Allerede dengang kunne Microsoft med lidt god vilje ane en vis ny lyst til investeringer. Nu er der tilsyneladende ved at komme hul på bylden.
"Det er alt taget i betragtning gået rigtigt godt i det forløbne år. Det begyndte med finanskrisen, men i løbet af året har vi set vores forretning accellerere på en forbløffende måde," siger Steve Ballmer.
Samme melding kommer fra Tami Reller, øverste chef for Windows. Hun har store forventninger til den kommende tid - ikke mindst fordi finanskrisen ifølge Microsoft har medført, at bestanddelen af pc'er, der er mere end fem år gamle, er den største i de seneste 10 år.
"Og vi ved alle, at udskiftning af pc'er medfører opdatering af styresystemet. Det er på vej, og det er noget, der vil skubbe udviklingen kraftigt fremad," siger hun.
Nye produkter: Nu er vi klar
Efter Microsofts massive investeringer i udvikling i kriseåret mener selskabet sig nu klar til at kaste sig ud en hovedkulds jagt på vækst og nye forretningsmuligheder.
Signalerne fra Microsofts topledelse til dets store partnermiljø, der som fremskudte hære er drivkraft i udvikling og salg af produkter til erhvervskunderne, er da også fokuseret på 'mulighederne' netop nu: Mulighederne for vækst, for at sælge mere, producere mere, vinde flere kunder og tjene flere penge.
"Vi er i en tid, hvor mulighederne for vækst og høj omsætning er umådeligt attraktive. Vi sender en besked om vækst til jer alle. Det er nu, og vi er indstillede på at være meget aggressive," siger Stephen Elop, chef for Microsofts erhvervsdivision.
Skyen under alting
Under hele bevægelsen ligger det potentielle behov for enorme mængder af nye it-produkter, som teknologi-skiftet mod skyen presser frem.
I Microsofts optik er det ved at være slut for altid med de store tunge 'on premises'-produkter.
Selskabet har da også for længst taget konsekvensen og har kastet sig hovedkulds ud i en stor lanceringsbølge af cloud-orienterede produkter.
Faktisk vurderer selskabet, at det aldrig tidligere har lanceret så mange produkter, som det gør i denne tid, hvor det strømmer ud med produktopdateringer og lanceringer af helt nye produkter fra Microsofts udviklingsafdeling.
Fundamental forandring
Det er fire år siden, at Microsoft indledte den store og helt fundamentale bevægelse LINK over mod skyen med en grundide om, at alt det kedelige infrastruktur-halløj skal fjernes helt fra de enkelte virksomheders it-afdeling og sendes ud til Microsoft eller en anden leverandør.
Microsofts cloudvariant inkluderer dog en tung tilstedeværelse af software på også de lokale apparater under fællesbetegnelsen "software + service."
Den model er topchef Steve Ballmer fortsat så begejstret for, at han nærmest har erklæret de helt tynde klienter for yt, færdige og ude af kampen.
Og det er netop denne bevægelse, der ligger til grund for mange af de nye muligheder. Nye strategier og nye teknologiske muligheder gør nemlig nye teknologier og produkter påkrævet. Og dem skal Microsoft og selskabets partnere sælge.
"Vi har råbt om cloud i fire år. Det må nu stå klart for alle, at der ligger store forretningsmuligheder i den store transformation, der er ved at ske lige nu," lyder det fra Microsofts topchef, Steve Ballmer.
"Der er stadig meget at gøre. Men kursen er klar. Og den er aldeles uundgåelig. Det er den vej, vi skal," siger han.
Få overblikket over Microsofts store partnerkonference 2010.